Skolesammenslåing kan gi mer valgfrihet, tettere oppfølgning og bedre trivsel

De siste ukenes engasjement for Bærum kommunes skolebehovsanalyse har vært enorm. Debatten har i stor grad vært preget av de negative sidene ved større skoler. Jeg har full respekt for de synspunktene som har kommet frem. Imidlertid mener jeg det er viktig at også de positive sidene for elevene ved større skoler kommer frem i diskusjonen.

Noe av det viktigste for Bærum Unge Høyre i denne saken er at elevene skal oppleve en skolehverdag der de har valgfrihet, tett oppfølgning og et godt sosialt læringsmiljø. I dag skårer Bærumsskolene høyt på både trivsels- og faglige undersøkelser. Og det er lite som tilsier at større skoler betyr dårligere resultater. Tvert i mot viser en undersøkelse Bærum kommune har foretatt, at de større skolene skårer litt høyere både på sosialt miljø og faglig måloppnåelse.

For oss betyr større skoler nye muligheter, som nettopp kan gi mer valgfrihet, tettere oppfølgning og et godt sosialt læringsmiljø. Ta for eksempel valgfagene på ungdomsskolen. De gir elevene en enorm mulighet til å tilpasse egen skolehverdag. Valgfagene bidrar til at ellers skoletrøtte elever kan glede seg til å komme på skolen, og få jobbe med noe de selv har valgt og interesserer seg for. Med større skoler og større fagmiljø, kan man tilby flere typer valgfag enn i dag. Det er noe som kan gi bedre oppmøte, større faglig engasjement og bedre trivsel.

Et annet eksempel er skolehelsetjenesten. Helsesøstrene er viktige støttespillere for de elevene som trenger dem mest. Enten det er for å ta en liten prat om hva som er tøft og vanskelig i ungdomstiden, eller for å oppdage symptomer på mer alvorlige psykiske vansker. På større skoler får elevene flere ansatte innen skolehelsetjenesten. Det gir elevene mulighet til å snakke med den helsesøsteren de selv er mest komfortabel med. Nå som Regjeringen har lovfestet psykolog i alle kommuner fra og med 2020, kan sammenslåing også åpne opp muligheten for å få psykologer ute på skolene.

Noen har reagert på forslagene om sammenslåing med at det vil føre til dårligere psykososialt miljø eller at elevene «forsvinner i mengden». Stor skole er heldigvis ikke synonymt med masse elever i én svær sal. De ulike områdene på skolen deles opp i avgrensede områder, så elevene først og fremst er sammen med elever fra eget trinn. Store Bærumsskoler behøver ikke å se ut som skrekkeksempler fra USA med trange ganger, asfalterte uteområder og nedslitte klasserom. Nye, store skoler kan derimot ha luftige og oversiktlige ganger, ulike soner for forskjellige klassetrinn, og klasserom for tilpasset bruk. .

Større skoler betyr heller ikke større klasser. Det vil være minst like mange ansatte per elev. Noe av det aller viktigste for elevene, er at de føler seg sett av læreren sin. Vi har mange fantastisk flinke lærere i Bærum. Det vil fortsette å være like mange av dem, selv om flere skoleklasser er samlet på samme tomt.

Ingenting er bestemt enda. Skolebehovsanalysen, som omfatter alle skolene i Bærum, er enda på høring. Prosessen fremover skal gi rom for diskusjon og at viktige innspill blir tatt med i arbeidet. Da er det viktig at også de positive sidene ved større skoler – som valgfrihet, tettere oppfølgning og et godt sosialt læringsmiljø – kommer frem i diskusjonen.