Skolestart – nysgjerrighet og mestring

I dag legger mange av våre yngste innbyggere ut på en spennende ferd når de møter opp til sin aller første skoledag. For mange er overgangen fra barnehage til skole stor, og ikke minst er det en omveltning å gå fra eldst til yngst. Slik kan det også oppleves når man går fra barneskole til ungdomsskole, eller fra grunnskolen til videregående. Skolestart er et møte med mye nytt – nye venner, andre omgivelser, nye forventninger og utfordringer.

Vihusker begge godt vår første skoledag, Lisbeth på Eikeli og Lene på Mellom-Nes.Vi husker spesielt følelsen av sommerfugler i magen som uttrykte en blanding avforventning og nysgjerrighet – men også en uro over alt det ukjente som låforan oss.

Selv omdette nå begynner å bli noen år siden har vi mange av de samme følelsene i våreliv i dag; nysgjerrighet og usikkerhet i møtet med mye nytt – som etterhvertblir til trygghet gjennom læring, som igjen gir mestringsglede. Våre erfaringerfra skolen, både i og utenfor klasserommet, danner et viktig grunnlag forhvordan vi utvikler oss som mennesker og lever våre liv.

Derforer satsing på skolen helt avgjørende for samfunnet – både ved å skape et trygtog mobbefritt skolemiljø der alle kan oppleve mestring, og et miljø der vitrygt kan lære, prøve og feile – både faglig og sosialt.

Det ervårt ansvar som politikere å legge gode rammer, men det er også et fellesansvar å bygge et slikt trygt oppvekst- og skolemiljø.

Rett førferien lanserte utdanningsminister Jan Tore Sanner at folkehelse oglivsmestring, demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling kommer inn i denye læreplanene, som skal gjelde fra 2020. Han uttalte at «Livsmestring handlerom at elevene skal være rustet til å håndtere oppturer og nedturer. Mangesnakker om stress og psykiske helseutfordringer, og livsmestring går inn underskolens brede samfunnsoppdrag».

I Asker og Bærum har vi allerede jobbet målrettet med dissetemaene i flere år. Begge kommunene harpsykologisk førstehjelp på 5. og 8. trinn, Bærum også på 2. trinn. Natur-kultur-helse-dagenfor 5. trinnselevene, og guttekonferansen for 10. trinns elevene i Asker, og robust-satsingenpå 8. trinn med ukentlig undervisning og trening i et helt skoleår i Bærum, somnoen konkrete eksempler.

Vi ser at potensialet i denne type undervisning er stort, og vigleder oss over at disse livsmestringsområdene blir integrert i nye læreplaner.Skal vi løse slike viktige samfunnsutfordringer så handler det også om å gibarna våre det beste grunnlaget i skolen.

Vi erstolte over lærerne som tar i mot skoleelevene i dag – de er kompetente, motiverte,og de vil møte barna våre på en trygg og inkluderende måte. Samtidig vil devære der med tydelige forventninger. For skal barna oppleve mestring må listalegges såpass høyt at de ikke bare kan over. Nysgjerrigheten må stimuleres og gi grobunn for ønske om både dypereinnsikt og bredere utsikt.

Da vimimret om vår siste skoledag – så bleminnene litt mer tåkete for oss begge – selv om den er betydelig nærmere i tid.Kanskje det er fordi overgangen ikke blir så stor siden vi fortsetter å lærehele livet? «Klasserommet» ser litt annerledes ut og «læreren» kan være både enkollega eller en venn. Men vår evnetil å lære ble skapt der i de viktige første årene på Mellom-Nes og på Eikeli.Derfor skal dere som er lærere og skoleledere vite at vi heier på innsatsenderes, og at vi skal gjøre alt vi kan for at vi sammen med dere lykkes i åskape nysgjerrige og trygge elever som møter skoledagen med et åpent sinn,der de opplever mestring både i og utenfor klasserommet.

Viønsker alle skoleelever velkommen til en god skolestart, og spesielt velkommentil alle våre førsteklassinger. Vi håper at nysgjerrighet og mestring får væredrivkraft gjennom hele skoleløpet, og ønsker dere lykke til!