Slipp alle gode krefter til

Venstresiden har de siste årene gjort det til en paradegren å angripe private velferdstilbydere. Der mange på venstresiden vil ha offentlige monopoler, vil Høyre ha mangfold. Vi mener det bør være muligheter for alle. Både for privatpersoner som ønsker å velge selv, på det offentliges regning, og for private aktører som ønsker å etablere seg og gi et bedre tilbud til innbyggerne.

Regjeringen og SV går motsatt vei og har satt ned et utvalg som skal utrede hvordan private aktører skal fases ut av velferden.

Ikke bare er det en avsporing fra de store, viktige utfordringene samfunnet vårt står overfor. Det er et angrep på den norske velferdsmodellen, som har tjent oss godt i århundrer.

Det vil redusere mangfoldet, føre til flere offentlige monopoler og redusere folks valgfrihet.

Eksemplene på at regjeringen angriper, er flere. De har:

• satt ned et «avkommersialiseringsutvalg», som skal utrede hvordan private kan fjernes helt fra den offentlige velferden
  • lagt ned fritt behandlingsvalg i sykehusene
  • redusert muligheten til å velge en friskole
  • fastsatt et mål om å fase ut private barnevernsinstitusjoner
  • fjernet muligheten for private aktører til å formidle og følge opp fosterhjem
  • fjernet modellen for rask utrulling av fritt brukervalg

Høyre vil utvikle den norske velferdsmodellen videre, ikke avvikle den ved å fase ut private aktører.

Mange av de viktigste velferdstjenestene i Norge var opprinnelig initiativer fra private og ideelle som det offentlige gradvis har tatt mer og mer ansvar for.

Den norske velferdsmodellen har dermed historisk sett bestått av et samarbeid mellom det offentlige, private og ideelle – med det offentlige som bærebjelken – til det beste for innbyggerne, og for det offentliges regning. En velferdsmodell der alle gode krefter tas i bruk.

I Bærum har vi nå full barnehagedekning. Dette har vi klart ved å bruke private barnehager i stor grad. Om lag halvparten av våre barn går i private barnehager. Det er et bevisst valg fordi vi mener det gir et godt mangfold av barnehager som gir bedre barnehager for våre barn.

Kvaliteten i våre barnehager er meget god. Det viser jevnlige evalueringsrapporter som Bærum kommune utfører.

Den norske velferdsmodellen har mange fordeler. Private og ideelle kan for eksempel:

• bidra med innovasjon som kan gjøre også offentlige tjenester bedre
  • raskere skalere opp nødvendige tjenester i kriser og skalere dem ned når krisen er over
  • dekke behov der det offentlige ikke leverer godt nok. Mange pasienter og brukere – særlig innen rus og psykisk helse – har hatt dårlige erfaringer med det offentlige og nytt godt av offentlig finansierte tilbud fra private og ideelle.
  • bidra med valgfrihet til den enkelte. Det er et paradoks at du har bytterett hvis du kjøper en gressklipper, men ikke hvis du er misfornøyd med hjelpen du får til de mest grunnleggende tingene i livet.