Småbedriftene skal slippe sen saksbehandling

Ingen lokalpolitikk kan gi et sted så mye sjel, arbeidsplasser og følelse av samhørighet som det små og mellomstore bedrifter innen servering og varehandel kan få til.

Tenk deg Bekkestua uten de hyggelige bakeriene, restaurantene og kafeene. Se hvor trist det er når en sjarmerende butikk må legge inn årene.

Har vi tatt den for gitt? Gått inn og kikket, for å så handle på nettet? Politisk gjort det vanskeligere å realisere planene som kunne ha reddet den?

De siste årene jeg både via jobb og privat møtt mange som har måttet gi opp drømmen om å drive sin egen arbeidsplass.

Jeg har også snakket med fortvilte bedriftseiere rundt omkring i landet som har litt mindre hår igjen etter sin kontakt med sin kommunes saksbehandling.

Det er til å få vondt i magen av å høre hvilken byrde som legges på bedriften selv om den skal gjøre små endringer hos seg, hvor stille, streng og lite veiledende den kontakten kan være.

God styring av kommunen er også lett å ta for gitt. På seks år har saksbehandlingstiden i norske kommuner gått opp med 200 dager i snitt til skremmende 784 dager i snitt.

I Bærum har saksbehandlingstiden vært betraktelig lavere enn snittet med henholdsvis 115, 171 og 145 dager de siste tre fulle kalenderårene.

De to verste kommunene var våre nabokommuner Oslo (1.012 dager) og Nesodden (625 dager).

Om vi som kommune skal fortsette å ta vare på jobbskaperne som gjør våre nærmeste handelssentrum til det naturlige førstevalget, så må vi fortsette å gjøre kontakten med kommunen både hurtig og hyggelig.

Den bør være mer veiledende enn kafkask. Det betyr også at politisk regulering ikke må bli så inngripende og utydelig at reglene blir vanskeligere både for saksbehandlere, innbyggere og bedrifter å tolke i etterkant.

Skal vi få til det, må vi få gode tilbakemeldinger fra dere som driver eller ønsker å starte lokale bedrifter, både på det som funker og der det kan bli bedre. Jeg tar gjerne imot deres eksempler.