Stans reverseringsiveren
Det er på tide å stanse reverseringsiveren – statsforvalterembetet må ikke splittes opp. Det er på tide med en avklaring. At regjeringen mot alle faglige anbefalinger og kunnskapsgrunnlag har valgt å bruke store ressurser, menneskelig og økonomiske, på å splitte opp Viken som storfylke, er uforståelig for oss.
Viken var så vidt begynt å virke, fagmiljøer er styrket, nye gode etablerte samarbeidsrelasjoner med 51 kommuner er etablert.
Økonomisk kraft og gjennomføringsevne svekkes når to av de nye fylkene starter i «minus». Vi er i så måte veldig glade for å bli en del av Akershus som den «best» stilte av de tre.
Vi forholder oss til realitetene og skal gjøre det beste ut av det. Men velgerne bør minnes om hvem som er ansvarlige for at det skjer: Ap og Sp i regjering.
Nå ønsker vi å gjøre oppmerksom på en annen tilsvarende sak og prosess som fort kan gå under radaren for folk flest, men som kan få store negative konsekvenser for viktige fagmiljøer som skal tjene kommunene.
Regjeringen har nemlig enda ikke tatt stilling til om statsforvalterembetet i Viken skal splittes opp fra neste år.
Dette oppdaget vi «tilfeldig» i fjor høst da vi forsto det ikke var lagt opp til en formell høringsprosess blant kommunene.
Vi sendte 2. desember et felles brev til kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) der vi uttalte oss og tok til orde for at embetet ikke bør reverseres.
Statsforvalterne er av stor betydning for kommunene som kontroll-, klage- og samordningsorgan.
Statsforvalternes viktige rolle for samordning på tvers av fylker og kommuner kom tydelig frem i forbindelse med koronapandemien.
Behovet for nasjonal og regional samordning gjennom Statsforvalteren vil utvilsomt bli nødvendig i beredskapssammenheng og ved håndtering av fremtidige krisesituasjoner.
Å splitte opp statsforvalterembetet vil rett og slett svekke vårt felles beredskapsarbeid.
Statsforvalterembeter som omfatter flere fylker og kommuner, vil etter vår oppfatning ha mulighet til å samordne en større region i motsetning til statsforvaltere som har ansvaret for hvert sitt fylke.
Statsforvalteren selv har lagt frem solid dokumentasjon på at de bør videreføres samlet for Oslo, Akershus, Østfold og Buskerud.
I rapport 2022:5 «Færre og bedre – en evaluering av statsforvalterstrukturen» fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) omtales Statsforvalterens rolle som rettssikkerhetsinstans.
Dette innebærer blant annet at like tilfeller skal behandles likt. Den enkelte innbygger skal være beskyttet mot vilkårlige avgjørelser fra myndighetenes side og kunne forutberegne sin rettsstilling.
Resultatet fra spørreundersøkelsen til denne rapporten viser at Statsforvalternes rolle som rettssikkerhetsinstans oppfattes som styrket med dagens struktur.
Behovet for harmonisert praksis på tvers av fylker og kommuner er bedre ivaretatt gjennom færre statsforvalterembeter.
Etter vårt brev sendte departementet likevel saken på høring til kommunene som solid støtter opp om den nye statsforvalterstrukturen med unntak av noen få Sp-styrte kommuner.
Til tross for dette hører vi i møte med Statsforvalteren nå at de ikke kan regne med å få en avklaring før «utpå» høsten. Og vi leser i media at dette trolig skyldes intern uenighet i regjeringen.
Vi finner det sjokkerende og totalt uansvarlig at nærmere 600 ansatte enda ikke vet hvem de skal ha som arbeidsgiver, hvor de skal jobbe eller hvordan de skal jobbe fra 1. januar 2024.
Usikkerhet for ansatte fører til at embetet mister verdifull kompetent arbeidskraft.
Det er etter vårt skjønn altfor sent å reversere statsforvalterembetet.
Vi savner en forutsigbar og ansvarlig styring fra regjeringen og Stortingets side.