Storsatsing på sykkel i Bærum
I Bærum satses det på sykkel, og ambisjonene er store. I sist møte for hovedutvalg i miljø, idrett og kultur vedtok vi en spennende handlingsplan for sykkel – det kommer til å skje mye for syklistene i årene fremover.
I fjor vedtok Bærum kommunestyre en meget ambisiøs klimastrategi. Utslippene skal ned med 65 prosent eller mer innen 2030. Den største kilden til utslipp er veitrafikk. For å få ned veitrafikken vil Bærum Høyre legge til rette for at det blir enklere å velge mer miljøvennlige transportformer. Kollektivtransport og sykkel er to viktige stikkord her, og denne gangen er altså sykkel i fokus.
I år er det satt av rekordhøye 39 millioner kroner til sykkelprosjekter, og vi kommer til å prioritere sykkel høyt også i budsjettene fremover.
I år er vi ekstra heldige. Vi får nemlig på plass en ny reguleringsstilling som jobber spesifikt med sykkel. Sammen med to sykkelkoordinatorer gjør dette at kommunen har ressurser til å ligge i forkant når det gjelder regulering av sykkelveier, og ikke minst ha oppdaterte, overordnede planer for sykkelveinettet i hele kommunen.
Dette gjør oss i stand til å tenke mer helhetlig og fremtidsrettet enn før.
I Bærum er vi også så heldige at vi har mange, fantastiske ressurspersoner som kommer med gode innspill. Innspillene kommer fra alt fra enkeltpersoner til større, organiserte grupperinger som Bærumsyklistene. Flere av tiltakene i handlingsplanen og vedtakene fra hovedutvalgets møte er basert på konkrete innspill fra Bærumsyklistene.
Det høye budsjettet åpner for større og mer ambisiøse prosjekter. To viktige satsingsområder er sammenhengende sykkelruter og å separere mellom gående og syklende.
Bærum Høyre ba kommuneadministrasjonen om å jobbe tett sammen med Statens vegvesen for å sikre en god sykkelvei langs nye E18, og vi ba om at Viken purres opp for status på sykkelvei langs Griniveien og for oppgradering av sykkelvei langs Vollsveien.
Kommunen spiller også inn at Viken må vurdere reduserte fartsgrenser på strekninger med mye syklister og utbygging av flere sykkelveier langs fylkeskommunale veier.
I tillegg skal kommunen selv jobbe med en lang rekke tiltak, med spesielt fokus på oppgradering og bygging av sykkelveier, skilting og flere sykkelparkeringsplasser.
Bærum Høyre ba også administrasjonen om å ha som mål om å starte feiing av sykkelveier tidligere etter vinteren, noe som forlenger sykkelsesongen.
Det er også viktig med holdnings- og motivasjonskampanjer. «Sykle til jobben»-kampanjen hadde nesten 1.600 deltagere fra Bærum i 2021. Resultatene viser et varig økt aktivitetsnivå gjennom å delta i kampanjen. Bærum Høyre har derfor bedt om at administrasjonen i enda større grad prøver å fremme og markedsføre slike kampanjer.
Med rekordhøye budsjetter, spennende prosjekter og nye ressurspersoner i administrasjonen ligger alt til rette for et sykkelløft. Sykkelsesongen er like rundt hjørnet, og vi håper å se deg på sykkelveiene.