Stortinget klar til å vedta ny E18

Kampen for nyE18har pågått i 30 år. Minst. Stortingsrepresentanter og fylkesordførere, fra Akershus Høyre har arbeidet hardt for saken. Det samme har tidligere og nåværende ordførere i Asker og Bærum gjort, og Høyres statsråder fra Bærum.

Gleden var derfor ubeskrivelig 20 desember i fjor. Etter mange årtier med utredninger og politisk kamp fremmet regjeringen-Solberg en egen stortingsproposisjon om utbygging av nye E18. Endelig var målet nådd. Kun stortingsbehandlingen gjensto.

Prosjektet er forutsatt finansiert delvis av staten og delvis med bompenger. Bompengeselskapet må ta opp lån i forkant av utbyggingen fordi bompengene først tikker inn etter hvert. Skal banken kunne gi lån kreves en garanti. Akershus fylkeskommune vedtok i 2018 å stille en garanti for lånegjelden. Alt var klappet og klart. Trodde man.

Fra årsskiftet 2019/2020 er Akershus fylkeskommune en saga blott. Viken er den nye fylkeskommunen bestående av de tidligere fylkene Østfold, Akershus og Buskerud. Valget i fjor ga rødgrønt flertall i Viken, dessverre. I fylkestinget sitter Miljøparti De Grønne i en nøkkelposisjon i det rødgrønne samarbeidet, og gjør alt for å forpurre ny E18. Å stoppe utbygging av ny E18 er MDG politiske kall, i tillegg til å stoppe norsk olje- og gassproduksjon. Partiet lar seg overhodet ikke affisere av at E18 gjennom Asker og Bærum har elendig fremkommelighet og er en stor miljøbelastning for beboerne nærområdene.

Det rødgrønne flertallet i Viken viser manglende vilje og evne til å løse prekære samfunnsoppgaver i hovedstadsområdet. Arbeiderpartiet som var en konstruktiv medspiller i Akershus fylkeskommune er svinebundet av MDG i Viken. Arbeiderpartiet i Asker og Bærum vrir seg i smerte og sitter handlingslammet og bivåner det politiske teateret i Viken.

Arbeiderpartiet har et særskilt ansvar for å løse E18-floken i Viken. Det er ikke Stortinget det står på. Bærum kommune tar et ansvar langt utover det som kan forventes ved å ta garantiansvaret som Viken har løpt fra. Når det ble kjent hylte MDG opp.

Kampen om samferdselskronene er beinhard i Stortinget. Enhver stortingsrepresentant har en veistubb å kjempe for. Noen stubber mer krevende enn andre. Lenge trakk det sentrale østlandsområdet det korteste strået når prosjektene over det ganske land skulle prioriteres. Med Høyre i regjering har Asker og Bærum kommet langt bedre ut. Fart på E18, Ringeriksbanen og Fornebubanen ble det når Solberg-regjeringen overtok.

Skal Stortinget få vedtatt ny E18 må det være lokal enighet om bompengeopplegget. Her lager også Viken trøbbel. Asker og Bærum kommune og daværende Akershus fylkeskommune har for lengst sluttet seg til det foreslåtte opplegget.

Jeg har selv erfart kampen på Stortinget om veibevilgningene. Pengene til ny E18 er hardt tilkjempet. Når samferdselsminister Hareide sier at det er nok av andre samferdselsprosjekter som er klare til å ta imot pengene avsatt til ny E18, er det ingen tom trussel.

Arbeiderpartiet i Viken har et særskilt ansvar for at så ikke skjer. Jeg håper og tror på det beste i Arbeiderpartiet.