SV følger ikke med i timen
Stine Høivik og Halvor Ekeland skriver i Budstikka mandag 29. mars at vi i Høyre har snudd når vi vil satse på økt kollektivsatsing i Bærum. Det at SV svarer på dette innlegget viser at de ikke følger med i timen. En forlengelse av Kolsåsbanen er noe Bærum Høyre og Bærum Unge Høyre har ønsket seg lenge. Faktisk så er en forlengelse av Kolsåsbanen innarbeidet i programmet for Bærum Høyre både i 2015 og 2019.

Av Ole Johan Aulie, Tom Major Coward, Farhoud Falahatimarvast, Thea Mortensen og Philip Nordbø-Larsson, leder Skui krets av Bærum Høyre, leder Sandvika krets av Bærum Høyre, leder Bærum Unge Høyre, 1. nestleder Bærum Unge Høyre, styremedlem Bærum Unge Høyre
Artikkelforfatterne hadde et innlegg 4. mars 2020 i Budstikka om emnet. Hele Bærum i takstsone 1 ble også omtalte vi i et leserinnlegg 5. juni 2019, og det er også innarbeidet i programmet for 2019.
Vi er alle enige om forlengelsen av T-banen, men likevel bruker SV anledningen til å kritisere oss for E18, et prosjekt som er svært viktig for fremkommeligheten og kollektivtrafikken i regionen samt for miljøet i denne delen av Bærum.

Det skal også understrekes at E18 er en gjennomfartsåre gjennom Bærum, og E18-prosjektet vil bedre de miljømessige konsekvenser for Bærum. Gjennom å legge veien i tunneler vil det skapes areal i Bærum som muliggjør både boliger og grønne lunger. I prosjektet ligger også en egen sykkeltrasé til Oslo.
Representantene fra SV sier at de ønsker et mindre bilbasert Bærum. En slik satsing er ikke noe vi deler med dem, men vi er helt enige i at kollektivtrafikken, og da særlig den skinnebaserte, må utvides og være tilgjengelig for alle.
Når det kommer til E18, vil dette som påpekt være både en miljø- og kollektivsatsing. Representantene fra SV skriver at «Hvis Høyre virkelig har tatt til fornuft, kan de støtte SVs forslag om at E18 nedskaleres kraftig». Dette kommer vi ikke til å gå med på. SV burde heller støtte E18-prosjektet. Det er ingen skam å snu.
Det er viktig å se på E18 ikke bare som et motorveiprosjekt, men også som et samferdselsprosjekt. Det innebærer nemlig en stor kollektivsatsing, med blant annet bygging av kollektivterminal på Lysaker. Feltene reduseres også fra to ut og tre inn, til to ut og inn pluss kollektivfelt. Det vil da bli bedre fremkommelighet for bussen.
E18 er et viktig samferdselsprosjekt, som SV også bør støtte. Vi tenker fremover, så derfor bør E18 støttes. Det er fullt mulig å ha to tanker på en gang.
Skal man ha gode kollektivtrafikkløsninger, må man også ha en god vei. Og så har vi tillit til at dersom vi skaper gode alternative løsninger, så vil innbyggerne i Bærum velge den løsning som både miljøet og enkeltpersoner nyter godt av.
Vi setter ellers pris på at vi er enige om viktigheten av en forlengelse av Kolsåsbanen og håper vi sammen kan påvirke de viktigste aktørene i denne forbindelse, Viken fylkeskommune, Oslo kommune og Stortinget.