Svar til Andreas om PC i ungdomsskolen i Bærum

Jeg leste med interesse Andreas sitt innlegg på Budstikka.no 2. mai. Andreas i 7. klasse ønsker å slippe nettbrett på ungdomsskolen og lurer på når vi politikere i Bærum skal bestemme oss for en slik løsning. Vi bestilte en evaluering fra administrasjonen i budsjettbehandlingen i desember 2023, slik at vi får en sak i 2024.

Hva konklusjonen blir, vet ikke vi politikere før saken med fordeler og ulemper med ulike digitale enheter kommer til oss fra kommunedirektøren. Da skal vi fatte vedtak.

Vi har fått med oss alle innspillene fra foreldre, lærere og elever, og det ser ut som ønskene om PC på ungdomsskolen er sterke.

Jeg har bedt om at vi får en orientering på vårt møte i hovedutvalg for oppvekst og utdanning 14. mai om arbeidet som er gjort, og at vi får selve saken om valg av digitale enheter på ungdomsskolen i juni eller august.

Det vil nok ta litt tid om vi bestemmer oss for utskiftning av digitale enheter fra nettbrett til PC til det blir rullet ut på ungdomsskolene. Det er tross alt 1.600 elever på hvert trinn i bærumsskolen.