Takstsone 1 i hele Bærum

Venstres Eirik Bøe og Solveig Schytz sa i et intervju i Budstikka 27. juni at partiet vil innføre takstsone 1 for kollektivtrafikk i hele Bærum. Det er i tråd med Bærum Høyres syn. Artikkelen skapte imidlertid inntrykk av at årsaken til at dette ikke allerede er gjennomført er at Venstre ikke har fått støtte for sitt syn hos de andre partiene i Akershus fylke. Dette er en gal fremstilling. Fylkespolitiker Schytz har ledet samferdselsutvalget i Akershus de siste fire årene, men har ikke foreslått innføring av takstsone 1 i hele Bærum en eneste gang.

Realiteten er at det er tverrpolitisk enighet i Bærum om at hele kommunen bør inkluderes i sone 1, men at det ikke har vært støtte for et slikt syn hos fylkespartiene – heller ikke hos Akershus Venstre. Begrunnelsen har vært at kostnadene ved en slik omlegging vil være for høye – anslagsvis 56 mill. kr ifølge Budstikkas artikkel. Fylkespolitikerne, inklusiv Schytz, har ment at andre virkemidler bør prioriteres dersom kollektivtilbudet i Bærum skal styrkes i en slik størrelsesorden. Et bedre rutetilbud og flere avganger er blant tiltakene som har vært trukket frem for å få flere bæringer til å reise kollektivt. I tillegg mener folkevalgte i andre deler av Akershus, også Venstres representanter, at dersom Bærum skal inkluderes i takstsone 1 bør det også gjelde fylkets øvrige kommuner. I så fall stiger prislappen til 834 mill. kr.

Bærum Høyre mener at satsing på kollektivtrafikk i Bærum ikke bør være et spørsmål om enten-eller, men både-og. Det tverrgående rutetilbudet bør styrkes, det bør etableres flere matelinjer inn mot kollektivknutepunktene i rushtiden og innbyggere som bor i ytterkantene av rutenettet – som Lommedalen, Bærums Verk og Rykkinn – bør tilbys reelle ekspressbuss-tilbud. Samtidig er det godt kjent at økonomiske insentiver fungerer, noe regjeringens elbil-politikk er et eksempel på. Dersom det blir billigere å reise kollektivt, er det grunn til å tro at flere vil gjøre det.

I dag er hele t-banenettet i Bærum plassert i sone 1, mens bussnettet går over flere soner. Eksempelvis koster en enkeltbillett for å reise de 10 km med t-banen fra Bekkestua til Nationaltheatret 36 kr, mens den 4 km lange bussturen fra Bekkestua til Sandvika koster 59 kr. Prisforskjellen er 63%, noe som oppleves som ulogisk og urettferdig for dem som ikke kan benytte t-banen til dagligreiser. Det bidrar sannsynligvis til at enkelte som kunne reist kollektivt velger bil isteden.

Regjeringen, som både Høyre og Venstre er en del av, gjennomfører tidenes satsing på kollektivtrafikk. Senest denne uken ble byvekstavtalen for Oslo og Akershus undertegnet, noe som sikrer et rekordstort statlig bidrag til byggingen av Fornebubanen. Bærum er blant landets tettest befolkede områder og blir Vikens mest folkerike kommune. Dersom nullvekstmålet skal nås er det særlig i de folkerike områdene reisevanene må endres. At innføring av takstsone 1 i hele Bærum ville vært et godt neste skritt er Høyre og Venstre i Bærum enige om, i motsetning til det Budstikkas artikkel skaper inntrykk av.

MortenSkauge

5.kandidat på Bærum Høyres kommunestyreliste