Teknologi og kyndig pleie i eldreomsorgen

Bærum kommune står ovenfor krevende utfordringer i årene fremover innen eldreomsorg, miljø og samferdsel. I dette innlegget vil jeg se på eldreomsorgen, som vil kreve store menneskelige ressurser som ikke vil være tilgjengelige dersom man fortsetter med dagens løsninger. Derfor er samhandling mellom mennesker og ny teknologi nødvendig for å kunne løse disse oppgavene.

Mellom 2020 og 2040 vil antallet innbyggere over 80 år bli fordoblet fra 4 til 8% i Norge, og tredoblet til 12% i 2060 (FHI Helse hos eldre i Norge). Vi lever lenger, vi har blitt vant til mer velstand enn forrige generasjon, og vi vil sannsynligvis kreve en høy og god omsorgsgrad. Samtidig vil vi også være godt vant med ny teknologi, både innen hjelpemidler og sosiale møteplasser. Innen eldreomsorg vil teknologien kunne hjelpe til med å blant annet avlaste helsepersonell med rutineoppgaver som distribusjon av medisiner og forbruksmateriell, utføre tester, og adgangskontroll, og derfor gi helsepersonell mer tid til omsorg og kyndig pleie.

Et viktig mål for Høyre er at alle eldre som ønsker å bo hjemme, og som har mulighet til det, skal kunne bo i sin egen bolig. Ny teknologi kan brukes som et hjelpemiddel. Bærbare enheter, med overvåkning av puls, blodtrykk, blodsukker og aktivitet, kan i fremtiden kombineres med kunstig intelligens for å analysere helsedata og samtidig identifisere avvik eller mønstre som kan indikere fysiske eller psykiske helseproblemer. Dette vil gjøre det mulig for omsorgspersoner å reagere raskt på endringer i helsen. Dette kan bidra til å opprettholde den menneskelige omsorgen samtidig som det gir trygghet for den enkelte. Her er det selvfølgelig opp til den enkelte hvorvidt dette er ønskelig forhold til vårt privatliv, men alt for mange eldre blir i dag omsorgstrengende etter uheldige hendelser fordi di ikke hadde eller klarte å bruke vanlig trygghetsalarm.

Serviceroboter vil om noen år kunne hjelpe til med oppgaver for de som bor hjemme innen bevegelighet og avlastning slik at den eldre for eksempel skal kunne unngå å måtte vente på omsorgspersoner for toalettbesøk, ved fall, og lignende hendelser. Så er det viktig at dette ikke fører til mindre fysisk aktivitet og trening, som også er viktig for å bevare helsen i alderdommen.

Dette er eksempler på hvordan Høyre vil vurdere å satse på bruk av ny teknologi i fremtiden, for å kunne forbedre tjenestetilbudet i Bærum kommune og møte de utfordringene som vil komme rundt arbeidskraft, som et kompliment og ressurs for den enkelte, og for omsorgspersoner og helsepersonell som skal utøve menneskelig kontakt og omsorgen for våre innbyggere i Bærum.