Tidenes sykkelsatsing vedtatt

Kommunestyret vedtok6. mars ny sykkelstrategi for Bærum og plan for oppgradering av kommunenssykkelveinett frem mot 2030.«Det har aldri værtsatset mer på sykkel i Bærum enn nå, verken i kroner og øre eller når detgjelder viljen til å prioritere sykkelens fremkommelighet. Vi skal gjøre detbedre å være hverdagssyklist», sier leder for Hovedutvalg for miljø, idrett ogkultur, Morten Skauge.

Bærum er i vekst og med økt befolkning vokser også behovet for transport. Et overordnet mål er at veksten i persontransporten skal tas med kollektiv, sykkel og gange, og at personbiltrafikken ikke skal øke.

Målet i strategien som nå er vedtatt er å øke sykkelandelen blant de reisende fra dagens 3 prosent til 20 prosent i områder av bymessig karakter innen 2030.

«Dette er et ambisiøst mål, men mulig å oppnå. Et av de viktigste grepene i sykkelstrategien er å bedre fremkommeligheten i områdene rundt kollektivknutepunkter som Sandvika, Lysaker og Bekkestua. Det vil gjøre det enklere for flere å velge en kombinasjon av sykkel og kollektivtransport, for eksempel ved arbeidsreiser», sier Skauge.

Bærums sykkelstrategi er utarbeidet i nært samarbeid med innbyggere, Statens Vegvesen og Akershus fylkeskommune. Det har vært gjennomført flere medvirkningsmøter og alle interesserte har hatt mulighet til å komme med innspill via portalen Pedaltråkk.

Les mer om Bærum kommunes sykkelstrategi (https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_detaljer&&journalpostid=2018205364&&) og sykkelhandlingsplan (https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_detaljer&&journalpostid=2018255016&&).