Tidlig innsats prioriteres i budsjettet

Det gjøres utrolig mye bra i bærumsbarnehagene og bærumsskolene, men vi kan alltid bli bedre!

Innsats for språk, lek og realfag i barnehagene, psykologisk førstehjelp, barn med stort læringspotensial, bedre overganger mellom barnehage og skole, forebygge utenforskap, redusere barnefattigdom, inkludering, tidlig innsats, flere spesialpedagoger, flere helsesøstre, mer etter- og videreutdanning av lærere og ledere, digitale verktøy i barnehager og skoler; Dette er bare noe av det vi arbeider med i Hovedutvalg for barn og unge, og som er områder vi forsterker i Handlingsprogrammet (budsjettet) for 2018-2021.

Gjennom et systematisk arbeid med tidlig innsats fra barnehagen og oppover i skolen, vil vi over tid redusere elevenes behov for spesialundervisning. Dette betyr ikke at våre barn og unge ikke lenger skal få den spesialundervisningen de trenger, men det skal avdekkes tidligere. I budsjettet prioriterer vi totalt 22 millioner kroner over 4 år utover det som allerede brukes i dag. Vi vil da få ansatt flere spesialpedagoger som skal sørge for å bidra til at barnas utfordringer blir sett og håndtert på et tidlig tidspunkt, og at disse barna dermed blir bedre rustet til skolestart. Det er også viktig at våre helsesøstre er der våre barn og unge er. Vi setter derfor også søkelyset på å bedre tilgjengeligheten til andre arenaer enn skolene og våre åpne helsestasjoner for ungdom.

https://www.budstikka.no/helsesoster/belset-skole/ungdomsskole/vil-gi-2-mill-mer-til-helsesostre-pa-ungdomsskolen/s/5-55-573647

https://www.budstikka.no/helsesoster/marie-plahte/rykkinn-fritidssenter/helsesoster-skal-henge-pa-ungdomsklubber/s/5-55-573703

Den digitale skolehverdagen og nye pedagogiske verktøy som tas i bruk gir nye muligheter til å spisse innsatsen for både enkeltelever og grupper av elever, med og uten spesielle tilretteleggingsbehov. Det gir også bedre læring og ikke minst nye arbeidsformer i skolen. Alle våre 16 000 elever vil fra neste skolestart ha nettbrett som sitt viktigste verktøy i skolen. Dette krever fortsatt solid opplæring av våre ansatte i skolen, en nær dialog med foreldrene og tett samarbeid med våre fagfolk innen IT og personvern. Det er viktig at vi følgeforsker slik at vi hele tiden vet at det vi gjør er riktig og at vi tidlig kan få god informasjon om hva vi bør gjøre bedre.

https://www.baerum.kommune.no/tjenester/skole/digital-skolehverdag/

https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfdocument.ashx?journalpostid=2017123014&&dokid=3609380&&versjon=1&&variant=A&&