Tilbud om subsidierte lokaler på Fornebu i påvente av flerbrukshuset

Behovet for møteplasser på Fornebu er stort og voksende. De borgerlige partiene i Bærum lovet i valgkampen å forsere arbeidet med et etterlengtet flerbrukshus med kirkerom på Fornebu – fra 2028 til 2026. I møte med praktiske realiteter har det vist seg ikke være mulig å realisere flerbrukshuset før 2028. Høyre, Venstre, Frp og KrF har derfor blitt enige om å legge inn midler til et tilbud om lokaler hos Flytårnet AS.

Foto: Stig Eide Sivertsen

Her vil organisasjoner og andre aktuelle brukere få tilbud om subsidierte leiepriser på lokaler frem til flerbrukshuset står ferdig.

I kommunestyrets budsjettbehandling 13. desember vil Høyre, Venstre, Frp og KrF fremme følgende felles forslag, som vil bli vedtatt:

«For å styrke mulighetene for at unge og eldre har en god møteplass på Fornebu, får kommunedirektøren tilført ytterligere 750.000 kr i 2024, og 1.500.000 kr i 2025, 2026 og 2027, for å inngå leiekontrakt av lokaler hos Flytårnet AS med et langsiktig perspektiv. Disse kan fremleies fra Bærum kommune til allmennyttige og ideelle organisasjoner, som også kan ivareta behov i påvente av at Flerbrukshuset på Fornebu blir ferdigstilt.»

Dette kommer som et tillegg til de borgerlige partienes tidligere budsjettenighet.

Aktivitetsnivået på Fornebu er allerede høyt. Eksisterende foreningsliv vokser, og nytt etableres.

Blant de mange suksessene er Fornebu Senioruniversitet, Fornebupiloten, Fornebulandet vel, Torsdagsporten og Fornebulandet menighets arbeid – for å nevne noen.

Disse må i dag begrense medlemsmassen og si nei til deltagere på møtene og foredragene som arrangeres.

I tillegg har mer enn 50 sameiestyrer og huseierforeninger, kor og korps udekte behov for møteplasser.

Flerbrukshuset som skal realiseres frem mot 2028, vil fylle et etterlengtet behov på Fornebu. Det vil gi rom for at flere mennesker kan møtes og at tilbud kan utvides.

Fornebu er i dag et internasjonalt samfunn. Både tanker og tro er mangfoldig. Flerbrukshuset skal være en smeltedigel av det som allerede er etablert på Fornebu, men samtidig være døråpner for nye ideer og aktiviteter.

Det er et stort engasjement om hvilke behov et flerbrukshus skal dekke, og hva dette huset skal romme av tilbud, aktiviteter og møteplasser for mennesker i alle aldre.

Arbeidet med en bred medvirkningsprosess starter nå og vil pågå til utpå våren. Målet er å ha klart en foranalyse og et konsept til politisk behandling sommeren 2024 – for deretter å kunne utlyse en arkitektkonkurranse.

Vi tror en arkitektkonkurranse vil kunne berike prosjektet med nye ideer og utløse et engasjement hos våre innbyggere.

Det er viktig med god forankring og et bredt engasjement i prosjekteringen og planleggingen av flerbrukshuset.

Vi håper at prosjektet med regulering og kostnader kan komme til politisk sluttbehandling i første halvår 2026 – med etterfølgende byggestart.

Vi som representerer de borgerlige partiene i Bærum, ser frem til realisasjonen av flerbrukshuset på Fornebu, men i mellomtiden håper og tror vi at lokalene på Flytårnet vil bidra til å dekke behovene for lokaler og møteplasser.