Tiltak for en enda bedre legevakt

Asker og Bærum legevakt er viktig for Bærums innbyggere, og vi er heldige som har en egen legevakt i kommunen vår. Men vi vet også at det er travelt på legevakten. En tilsynsrapport fra Statsforvalteren viser at det i fjor kom over 76.000 anrop til legevakten.

Det tilsvarer over 200 daglige anrop i snitt, året rundt. Desember er den travleste måneden, med i snitt 263 anrop per dag.

Haakon C. Sandven er nestleder i Hovedutvalg for helse og velferd og leder av Bærum Høyre

Det er bra at mange ringer legevakten, det gjør at mange kan få svar på det de lurer på over telefonen eller at de blir henvist til sin fastlege. Dette sparer innbyggerne for unødvendig reising og venting og bedrer kapasiteten for legevakten.

Statsforvalterens rapport peker på flere områder der kommunen ikke oppfyller de nødvendige kravene, spesielt når det gjelder å sikre rask respons på telefonhenvendelser, ansattes opplæring og etablering av praksis for å evaluere og følge opp informasjon fra legevaktens virksomhet.

Ragnar Haug er medlem i Hovedutvalg for helse og velferd

Legevakten skal være et sted hvor befolkningen får trygge og gode tjenester, så disse forbedringsområdene tas på stort alvor – både av administrasjonen, men også av oss politikere. Derfor har Høyre i forbindelse med budsjettprosessen vi nå er inne i, foreslått og fått flertall for to politiske vedtak som handler om legevakten.

Høyre har bedt om at administrasjonen utarbeider en sak der man gjør en kartlegging av responstiden på telefonhenvendelser til legevakten. I denne saken vil vi at det både kartlegges årsaker til responstiden, men også mulige tiltak for å forbedre den.

I den samme saken har vi også bedt om at det sees på mulige tiltak for å forbedre køordningen på legevakten, slik at ventetiden for besøkende blir kortere.

Høyre har også bedt om en sak der administrasjonen ser på arbeidssituasjonen for de ansatte på legevakten. Her vil blant annet lederes tilgang til lederstøtte og lederutvikling kartlegges.

Vi har også bedt om at arbeidsbelastningen for de ansatte kartlegges, og at det utarbeides en oversikt over hvor mange som slutter samt hva som er årsaken til at ansatte slutter på legevakten.

Vi er også glade for at det i disse dager innføres nytt pasientjournal på legevakten. Dette vil forbedre pasientflyt og prosesser, slik at de ansatte kan bruke mer tid på pasientene.

Vi har allerede en veldig god og kompetent legevakt, og vi tror disse vedtakene vil bidra til å bringe oss nærmere å få en enda bedre legevakt i Bærum. Høyre kommer til å følge utviklingen tett fremover.