To tanker i hodet samtidig er mulig, redaktør
Midlertidige parkeringsplasser på Kjørbo og Klimastrategi 2030: I Budstikka 21. mars kan vi lese at kommunen «Stenger tom plass» for parkering. Plassen det er snakk om, er riggplassen ved Politihuset.
Det er vanskelig å tolke dette oppslaget annerledes enn at det oppleves som litt underlig å stenge parkeringsmulighetene på en tom plass som ikke skal brukes til noe annet på en lang stund. Det var også min umiddelbare vurdering, ikke minst når vi vet at p-plassene på Kadettangen og ved Bærumshallen er utilgjengelige til nærmere sommeren grunnet arbeidene ved Rigmorbrygga.
Det er også fjernet et p-hus og mange p-plasser i Sandvika øst grunnet bygging av en ny bydel. Vi er ikke tilbake til normale tilstander for parkering før om tidligst to år.
Jeg spurte derfor Kommunedirektøren om muligheten for å benytte den åpne, ubenyttede plassen til parkering i en begrenset periode. Spørsmålet ble besvart i formannskapsmøtet 22. mars med at man ville tillate parkering mot betaling inntil man igjen trenger plassen til riggplass.
Ingen av partiene i formannskapet problematiserte dette. Det ble sett på som en god løsning, og jeg ga administrasjonen skryt for snarrådigheten.
Jeg har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på å ha løftet problemstillingen og for at kommunen raskt fikk en løsning på plass.
Det var noe overraskende at Budstikka på lederplass 29. mars problematiserer denne løsningen opp mot Klimastrategien 2030 som jeg som utvalgsleder for miljø, idrett og kultur har et ansvar for.
Det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig, både for politikere og journalister.
Det er en unntakstilstand i Sandvika med alle byggeriene i øst og avstengningen av Kadettangen nå.
Roma ble ikke bygget på én dag, og folks transportvaner endres heller ikke på én dag. Klimastrategien 2030 har vi som man forstår av tittelen, noen år på å oppfylle.
Vi har imidlertid et akutt parkeringsproblem i Sandvika. Det er blant annet problematisk for handelsstanden og for eldre og uføre som er helt avhengige av bil.
Nye Sandvika skal legge til rette for kollektivreisende, syklende og gående, men det skal også være mulig å parkere for andre som trenger det.
Målsettingen er at parkering som hovedregel skal være i utkanten av byen eller i p-hus.
Om plassene på Kjørbo benyttes til innfartsparkeringsplasser, så kjører man i alle fall ikke inn til byen – noe som er bra for både klima og kø. Om plassene brukes til ansatte på Kjørbo eller i Sandvika, så vil antall gratistimer regulere det.
Om plassene benyttes av de som vil handle i Sandvika eller gå tur på Kalvøya, så er det helt fint etter mitt syn – vi må ta hensyn også til handelsstanden og folkehelsen.
Vi politikere skal legge til rette for klimakloke valg, men også for valgfrihet. Vi politikere er ombudsmenn, vi må ha folket med oss for å få til endring.
I Bærum har vi en veldig ambisiøs klimastrategi, og vi har satt i gang en rekke tiltak for å oppfylle denne. Vi skynder oss stadig fortere, men av og til må andre hensyn også.
Denne løsningen er midlertidig og en respons på et akutt parkeringsbehov i Sandvika.