Tøffere enn trikken

I en kronikk i Budstikka 19. juni skriver to representanter fra Arbeiderpartiet i Bærum om Blåtrikken («Har Høyre gitt opp Blåtrikken?»). Det er flott og virkelig på tide at Arbeiderpartiet endelig kommer på banen. Blåtrikken er et viktig og velfungerende kollektivtilbud for mange. Det ser imidlertid ut til at Arbeiderpartiet er mer opptatt av å skylde på Høyre enn å ta ansvar for egne handlinger.

Arbeiderpartiet stemte mot å videreføre trikketilbudet til Bærum på fylkestingsmøtet i 2017. Da Arbeiderpartiet styrte Viken, forsøkte de igjen å legge ned trikketilbudet til Bærum.

Takket være politisk press fra Høyre klarte vi midlertidig å forhindre en nedleggelse og bestilte en rapport om hvordan vi kan få tilbake trikketilbudet i fremtiden.

Å få på plass en trikk til Bærum er så viktig at vi må prioritere å jobbe sammen mot samme mål i stedet for å skylde på hverandre.

Innbyggerne trenger politikere som jobber for dem, og derfor er vi glade for at Arbeiderpartiet nå også har innsett viktigheten av å opprettholde et godt skinnegående tilbud til Bærum.

Fylkesrådet i Akershus samarbeider nå videre med Bærum og Oslo for å finne en løsning.

I første omgang er vi enige om å utrede hvordan de nye trikkene kan samkjøre med T-banen, slik at vi slipper å bygge et parallelt trikkespor.

Vi må også forsikre oss om at trikken til Bærum ikke går på bekostning av økt frekvens på Kolsåsbanen.

Dette vil bidra til å opprettholde og videreføre et kollektivtilbud som knytter hele Oslo-området bedre sammen.

At Arbeiderpartiet foreslår å gjøre det fylkesrådet allerede er i gang med dagen før komitémøtet, er hverken å ta kampen for trikken eller å bry seg om den. Dette er forslag som, i verste fall, kunne ha forsinket blåtrikksaken ytterligere.

Vi i Høyre er glade for at enda flere partier nå forstår hvor viktig det er å opprettholde trikketilbudet til Bærum, og vi ser frem til å se resultatet av forhandlingene mellom Oslo, Bærum og Akershus.