Tre år med regjeringen

Gode resultater i krevende tider Søndag feirer regjeringen tre år. Høyres tre stortingsrepresentanter i Asker og Bærum tror partiet vil gjøre et godt valg neste år. – Regjeringen har levert gode resultater i krevende tider med oljekrise og uventet stor tilstrømning av flyktninger.

– De som står i helsekø, venter ikke så lenge som før. Resultatene i skolen går opp. Det er færre hull i veiene. Ledigheten her i Akershus er også lavere enn den var på samme tid i fjor.

Stortingsrepresentantene, Henrik Asheim, Hårek Elvenes og Bente Stein Mathisen peker på at tall fra NAV viser at ledigheten i Akershus var på 2,3 % i september i år. Det er 7 prosentpoeng lavere enn i september 2015. Ventetiden har i gjennomsnitt gått ned med 5 dager fra 2014 til 2015 i Helse Sør-Øst.

Samferdselsinvesteringene i vår samferdselsregion er økt med 46 %, eller 5,7 mrd mer enn de siste fire årene under den forrige regjeringen. Sammenlignet med 2013 har vi nå fjernet hullene på 7 km av riksveinettet i fylket vårt. Med fortsatt rekordhøye bevilgninger til vedlikehold av vei, vil det også bli bedre i år og neste år. Det bygges også ny E16 ut av Sandvika, ny E6 nordover og ny E18 østover. Oslo og Akershus har fått nesten 1,5 milliarder kr i statlig kollektivstøtte med denne regjeringen. Der den forrige regjering ga Oslo/Akershus bare 260 millioner mill. på sine siste fire år, stiller denne regjeringen opp med 6-gangeren.

Det er også 1160 lærere som har fått tilbud om etter- og videreutdanning i Akershus i 2016. Totalt 2144 siden regjeringen startet.

– Det er mange forsøk på å svartmale situasjonen, men tror ikke innbyggerne kjenner seg igjen i det. Vi mener at partiet styrer trygt i en krevende tid, og leverer på det de lovte før valget. Vi tror partiets solide målinger også skyldes at velgerne ser det skjer mye positivt lokalt, sier de tre Høyrerepresentantene.

Høyre/Frp-regjeringen har satt fart på vei- og baneprosjektene i Asker og Bærum. Ny E16 over Sollihøgda vil endelig vil bli bygget. Planleggingen går sin gang med byggestart i 2018. E18 i Vestkorridoren holder full fremdrift med planlegging og grunnerverv. Ringeriksbanen kommer, og flere tiltak skal gjennomføres på Asker stasjon som vil gi bedre punktlighet i rushtiden. Nytt krysningsspor på Spikkestadbanen vil stå ferdig i 2017. Medregnet statsbudsjettet for 2017 har Fornebubanen fått 150 millioner kroner til planlegging. Omsider kan spaden snart gå i jorda for dette sårt etterlengtede prosjektet.

Regjeringen har gjeninnført den «gylne regel» som betyr at det skal være større vekst i budsjettene på rus- og psykisk helsefeltet enn på de andre helseområdene. Asker og Bærum kommuner har i likhet med andre kommuner rundt om i landet opplevd at bevilgningene fra staten har bidratt til at rusavhengige og psykisk syke har fått et bedre tilbud. Opptrappingsplanen for rusfeltet har en ramme på 2,4 milliarder i årene 2016-2020, noe som vil gi bedre rusbehandling, omsorg, lavterskel helsetilbud og ettervern.

Asheim, Elvenes og Stein Mathisen peker på at samarbeidspartiene har hatt flertall på snittet av målingene ni av de siste ti månedene ifølge nettstedet pollofpolls.no.

– Det er et uttrykk for at velgerne er fornøyd. Under ett år før valget ligger vi bedre an til å få gjenvalgt en statsminister fra Høyre enn siden Høyrebølgen på 80-tallet med Kåre Willoch. Jobben nå er å vise at vi også fremover har de beste løsningene for å skape flere lønnsomme jobber, mer kunnskap i skolen, bedre velferd og trygghet i hverdagen. Lykkes vi med det er vi sikre på at velgerne vil gi oss tillit til å styre i fire nye år, sier Asker og Bærums representanter på Stortinget.