Trivsel og læring for alle elever
Barn skal kunne glede seg til å gå på skolen. Dette forutsetter at alle elever er trygge og trives på skolen, og at alle opplever mestring og læring, uavhengig av sosial, kulturell eller språklig bakgrunn, uavhengig av kjønn, kognitive eller fysiske forskjeller. Da må skolen lykkes med likeverdig tilrettelegging av den enkelte elevs behov.

Den siste tiden er det rettet mye oppmerksomhet mot kjønnsforskjellene i skolen. Det er flere gutter som henger etter i fag, og de har i snitt høyere frafall og lavere karakterer. 75 prosent av dem som mottar spesialpedagogisk hjelp i Bærum er gutter, og mange gutter har lavere motivasjon enn jentene på skolen. Samtidig ser vi at mye går i riktig retning i Bærum, og vi ser at resultatene blir likere. Guttene løfter seg, uten at jentene gjør det dårligere. Det er en viktig indikasjon på at lærerne i skolen gjør en god jobb og at tiltakene i kommunen fungerer.
Barn som opplever nederlag på nederlag gir oftere opp. De prøver kanskje å unngå det som er vanskelig og slutter å rekke opp hånden i timen. Samtidig vet vi at tiltak tidligere i opplæringsløpet har større effekt på elevenes mestring og læring, og at forskjellene i læringsutbytte forsterkes dersom det ikke settes inn tiltak tidlig.
Elever som sliter skal derfor fanges opp og få hjelp tidlig. Da er det avgjørende med gode rutiner for å kartlegge elver i risiko, og alle skoler har minst en person som har ekstra kompetanse knyttet til lese- og skrivevansker. Også arbeidet med intensivopplæring fra starten av 1. klasse uvurderlig. Skolene skal ha en egen intensivlærer som skal tilby intensiv opplæring i lesing, skriving og regning der det er behov for det.
Digital skolehverdag gir nye muligheter for tilpasset opplæring for alle elever. Applikasjoner som IntoWords kan lese tekst høyt, gi ordforslag og skrivehjelp, som bidrar til at flere elver kan oppleve lese- og skriveglede. Ikke minst gir nettbrettet også muligheten til tilpasset opplæring i fellesskapet, der læreren kan differensiere undervisningen uten at dette blir synlig for klassekameratene.
Tidlig innsats handler også om tilrettelegge for de sterke elevene som trenger noen ekstra utfordringer. Dette skoleåret er det gjort forsøk med forsering på barnetrinnet, og med nettbrettet kan elevene motta læringsfilmer mellom samlingene, få veiledning av spesialrådgiveren og arbeide digitalt med andre elever. Med nettbretter kan elevene lære hva som helst, hvor som helst, når som helst og med hvem som helst.
Med fagfornyelsen blir flere fag mer praktiske og utforskende. Det kan motivere mange elever. Det er også grunn til å glede seg til det nye valgfaget, praktisk håndverksfag, som Hundsund ungdomsskole skal tilby allerede fra høsten av.
Alle barn skal glede seg til å gå på skolen, men da må også alle barn oppleve trivsel og mestring. Dette forutsetter at elevene får den hjelpen de trenger, når de trenger den. Vi er på god vei.