Trygghet, trivsel og kvalitet for eldre i Bærum

De neste 30 årene vil antallet mennesker over 70 år dobles. Det forteller først og fremst at vi har god helse. Men det skaper også store utfordringer når vi blir flere eldre enn unge mennesker som kan gi god omsorg.

Gjennom de siste fire årene har det kommet både vonde saker og gode historier om eldreomsorgen i Bærum.

Begge historiene er riktige, og vi må gjøre mer for at de vonde historiene blir færre. Jeg tror ikke svarene er enkle, men diskusjonen må vi ta.

Helsepersonellkommisjonen la nylig frem sin rapport, de skrev: Det er ikke mulig å bemanne seg ut av utfordringene.

Derfor må vi være tydelige på kompetansen vi trenger og jobbe annerledes.

Vi skal frigjøre tid til sykepleierne slik at de kan få mer tid til sykepleieroppgaver. Derfor styrker vi sykehjemmene med fysioterapeuter, ergoterapeuter, matverter og ernæringsfysiologer, leger og administrative ressurser.

Det er et langt arbeid som ikke er gjort over natten, men ansatte er de viktigste ressursene for å sikre at innbyggerne våre får den hjelpen de skal ha.

Hovedregelen må være fulle stillinger, samtidig må vi tenke nytt for å få det til. Alternative turnuser kan være en mulighet i samråd med ansatte.

Bærum Høyre vil at eldre skal kunne spise godt, sove godt, være i aktivitet og ha det sosialt i lag med andre.

I tillegg vet vi at veldig mange ønsker å bo hjemme så lenge som mulig. Det gjør at vi må styrke tjenestene som gjør det mulig, samtidig vil det være behov for sykehjemsplasser, og det må vi ta på alvor.

Jeg er bekymret for politikken regjeringen fører. Valgfriheten blir mindre, de har fjernet tilskuddsordningen til flere trygghetsboliger for eldre, og Husbanken melder om at det ikke er mer penger igjen i investeringstilskuddet for heldags omsorgsboliger.

Attpåtil er de i gang med å avvikle Eldreombudet, som er et viktig talerør for landets eldre.

Det er noen som gruer seg til å bli gammel.

Noen kan være redd for å bli syk, eller for å bli alene. Noen føler seg utrygge hjemme fordi huset ikke er tilrettelagt for en kropp som ikke er like sprek som før. Dørkarmen er for høy, rullatoren kommer ikke inn den smale døren, eller trappen opp til huset har blitt for tung og lang.

Jeg tror vi må starte tidligere med å kartlegge behov og legge til rette. Eldre må flere og bedre verktøy for hvordan de kan planlegge sin fremtidige bosituasjon, ha forebyggende hjemmebesøk i kommunene hvor man vurderer fremtidig bosituasjon, ha et mangfold av boligløsninger og ta i bruk mer velferdsteknologi.

Eldre som mottar tjenester i hjemmet, skal oppleve trygghet, trivsel og kvalitet i tjenestene.

En viktig forutsetning for at eldre kan bo hjemme lengst mulig, er en god hjemmetjeneste. De siste årene har vi jobbet med å styrke nettopp denne.

Diskusjonen om bedre eldreomsorg er for viktig til korte og enkle slagord, vi må tenke langsiktig og ta gode grep i dag. Det er godt å bli gammel i Bærum, men det skal bli enda bedre.