Tvang er ikke Høyres resept

I et innlegg i Budstikka 4. juli mener Kjersti Marie Stensrud, SV, det er oppsiktsvekkende at Høyre ikke vil benytte tvangsvirkemidler for å anlegge kyststi over private eiendommer. Det er i seg selv oppsiktsvekkende.

Først må det sies at det er trist at SV og venstresiden ikke kan glede seg over at Bærum har etablert kyststi langs nesten 70 prosent av kommunens kystlinje. Bærum har vært forutseende og gitt befolkningen god tilgang til sjøen gjennom flere tiår. Til sammenligning har indre Oslofjord kyststi langs ca 30 prosent av kystlinjen.

Kommunen har investert i flotte badestrender både i Sandvika og på Fornebu – og i stor grad lagt til rette for friluftsliv langs sjøen – slik et bredt flertall i kommunestyret har vært enige om.

Så gjenstår 16 delområder som i dag ikke har kyststi i sjøkanten. Og det er her; i debatten om hvilke virkemidler kommunen kan bruke at de politiske skillelinjene mellom partiene kommer tydelig frem.

Det burde ikke overraske SV at Høyre respekterer privat eiendomsrett og i motsetning til SV, ikke vil tillate kommunen å bruke ekspropriasjon med mål om å sikre seg full råderett over arealer i strandsonen for å etablere kyststi.

Kommunen har ansvar for å styre arealbruk og bestemme hvor det kan bygges – eller ikke bygges. Dette styres gjennom kommuneplanens bestemmelser og reguleringsplaner.

Det Stensrud unnlater å fortelle er hvordan SV vil at kommunen skal sikre seg full råderett over gjenstående privateide arealer for å oppnå at 100 prosent av kyststien kan gå i sjøkanten – der det ikke vil være mulig å inngå frivillige avtaler med grunneier. Det er her vi skiller lag. Det er her SV viser sitt sanne ansikt; vilje til å bruke tvang – det vil si ekspropriasjon.

Høyre mener Bærums videre arbeid med kyststi kan skje på offentlig grunn og arealer som er regulert til allmenn ferdsel. Og dersom forholdene ligger til rette for det inngå frivillige avtaler med private grunneiere – f.eks. i forbindelse med ordinære planprosesser eller dispensasjonssaker.

Det er også bred enighet om at en «sammenhengende» kyststi kan oppnås ved å merke offentlige veier i bakkant av kystlinjen slik at det blir en sammenhengende trasé.  En slik merket kyststi vil med all tydelighet vise at det meste av kystlinjen i Bærum er tilgjengelig og til stor glede for allmenheten.