Ubegrunnede og drøye påstander om planutvalget

Pensjonistpartiets Kjell-Ole Heggland kommer i sitt innlegg 24. oktober med flere ubegrunnede og drøye påstander om planutvalgets behandling av det midlertidig bygge- og deleforbudet for småhusbebyggelsen i Bærum. Vi mener det er nødvendig å rydde opp i flere misforståelser i Hegglands fremstilling.

For det første har ikke Bærum kommune mistet kontrollen over arealpolitikken, hverken leder av planutvalget, planutvalget eller administrasjonen.

Etter at Statsforvalteren endret juridisk praksis i delingssaker, var det ikke lenger mulig å følge sentrale deler av kommunestyrets vedtatte politikk i småhusområdene.

Som Heggland påpeker, er vårt mandat å følge kommunestyrets vedtatte politikk, og nettopp derfor signaliserte et flertall behovet for et begrenset midlertidig bygge- og deleforbud inntil kommunens planer og regelverk igjen gjenspeiler kommunestyrets vilje.

Når det gjelder «det hemmelige møte», så var det jo nettopp ikke hemmelig. Planutvalget lukket møtet i en begrenset periode for å få en orientering fra Kommuneadvokaten for å forstå konsekvensene av endringen og hvilket handlingsrom vi politikere hadde til å håndtere situasjonen.

Det ble ikke vedtatt bak lukkede dører slik Heggland påstår. Begrunnelsen for planutvalgets lukking av møte er godt innenfor reglene for unntatt offentlighet.

Det var en uklar situasjon hvor vi hadde behov for et juridisk råd/redegjørelse for den situasjonen vi var i. Resultatet av møtet var at vi kunne gå trygt ut i offentlighet med innholdet i og bakgrunnen for møtet.

Da møtet ble åpent, ble det heller ikke fattet vedtak, men åpnet opp for en debatt. Hvor de politiske uenighetene fremkom, blant annet at Frp var imot å legge ned et midlertidig forbud.

Etter debatten ga et flertall i planutvalget signal til Kommunedirektøren om at de så behovet for et midlertidig bygge- og deleforbud.

På den bakgrunnen sendte Kommunedirektøren ut et varsel 2. september med mulighet for å komme med merknader. 13. oktober fremmet Kommunedirektøren en sak på ordinært vis til planutvalget med forslag om vedtak av det midlertidige bygge- og deleforbudet.

Ny kunnskap fremkommet gjennom høringsprosessen påvirket den endelige utformingen av det midlertidige bygge- og deleforbudet.

Veien fra signalet som ble sendt 18. august, til endelig vedtak 13. oktober har med andre ord vært en åpen og demokratisk prosess som har inkludert kommunens innbyggere, de politiske organene og kommunens administrasjon på en ryddig måte.