Under bakken for å åpne Sandvika

Skal vi klare å skape en moderne og attraktiv by i Sandvika, må E18 legges i tunnel under bakken. Først da får vi byen som åpner seg mot fjorden.

Utviklingen av Sandvika er så smått i gang. Nye bygårder er i ferd med å reise seg i øst der det for få måneder siden var et stort hull i bakken. Mer vil komme i årene fremover. I vest er Franzefoss under utvikling, og det kommer planer for Industriveien og Hamang.

Vi venter spent på hva som vil skje på Leif Tronstads plass etter at Viken fylkeskommune stoppet hovedkontorplanene. Kanskje blir bygget Akershus fylkes nye storstue. Uansett en sentral tomt som vil prege den nordre delen av Sandvika.

Sandvikas store potensial og fremtidige sjel er nærhet til fjorden. Det er knapt noe område i Oslo eller i Oslos nærhet som har samme mulighet til å skape nærhet mellom byliv, mennesker og sjø. Men det krever at E18 legges i tunnel under Sandvika. Og det skal Bærum Høyre fortsette å slåss for.

Alle som har vært på Kadettangen eller vandret langs bryggene fra Kalvøya opp elvepromenaden til det sentrale Sandvika, gleder seg over nærheten til sjøen, det maritime miljøet langs elven, kafeene og restaurantene. Dette er resultatet av godt utviklingsarbeid gjennom flere år. For ikke å glemme utviklingen av Kadettangen til en av de mest populære badestrendene i hele østlandsområdet.

Og nettopp Kadettangens møte med fjorden viser hvilket potensial som ligger i tunnel under Sandvika og utfylling av steinmasser i Sandviksbukten ved Lakseberget.

Tidligere mulighetsstudier har vist hvordan sjøfronten kan bli attraktive bolig-, handel- og næringsområder, krydret med restauranter og kafeer, torg og møteplasser som forbinder byen og fjorden. Og selvsagt med en båthavn forskjøvet lenger ut i bukten. Det er bare dagens E18 som stopper disse mulighetene.

Høyre, som det ansvarlige og ledende partiet i Bærum, har store ambisjoner for Sandvika. Mye av boligveksten i kommunen skal skje i og rundt Sandvika. Den menneskelige trivsel er avgjørende. Derfor vil vi knytte mennesker og fjorden enda tettere sammen – med boliger og kyststi.

En tunnel vil ikke bare åpne byen mot fjorden. Den vil også åpne for nytenkning av hele Kadettangen.

En god debatt i neste fireårsperiode vil vise veien. Høyre vil se på mulighetene under den forutsetning at Bærum Sportsklubb får et nytt anlegg med sentral beliggenhet.

Sandvika skal være mulighetenes by. Attraktiv for næringsliv, beboere og tilreisende – og en by for hele Bærum.