Ungdomskriminaliteten forebygges med mer politi

Barne- og ungdomskriminaliteten er lav i Norge. De fleste ungdommer begår ikke lovbrudd. Det er likevel utfordringer med en liten gruppe ungdommer som begår gjentatt og alvorlig kriminalitet, og som står i fare for å bli rekruttert til gjengmiljøer.

Hendelsene den siste tiden viser at det er liten tvil om at vi trenger noen som aktivt jobber med å ha kjennskap til og kartlegge miljøene som finnes på og utenfor skolene, skriver Anette Solli og Lise Hagen Rebbestad.

Forrige uke opplevde vi dessverre et masseslagsmål utenfor en videregående skole på Romerike. To havnet på sykehus. Vi ser at dette ikke er et engangstilfelle, og flere områder i fylket vårt ser en negativ utvikling. Gjengmiljøene blir mer markante, og det er en aktiv rekruttering av ungdommer. Dette kan vi ikke tolerere.

Enkelte regioner i fylket har mistet sine «skolekontakter» på grunn av ressursmangel i politiet. Skolekontaktene har vært personer fra politiets forebyggende enhet som har fulgt opp skolene spesifikt, men antall politiressurser blir færre.

Vi trenger flere politifolk, ikke flere politikontor. Regjeringen har dessverre prioritert kontorer de siste årene. Også årets statsbudsjett legger opp til at det ikke blir flere politifolk – altså et budsjett som ikke tar innover seg dagens situasjon.

Det er trygt å gå på skole i Akershus, og det skal det fortsette å være. Regjeringen kan ikke fortsette å føre en politikk som vanner ut politiets forebyggende arbeid.

Hendelsene den siste tiden viser at det er liten tvil om at vi trenger noen som aktivt jobber med å ha kjennskap til og kartlegge miljøene som finnes på og utenfor skolene.

Våre skoler og våre elever som skal føle seg trygge – både i og utenfor skoletid.