Uten frivilligheten stopper Bærum

2022 er frivillighetens år og forankret i Regjeringen Solbergs frivillighetsmelding fra 2018. Både nasjonalt og lokalt settes frivilligheten på dagsordenen dette året. Nasjonalt skal året brukes til å rekruttere flere med i frivilligheten, gjøre flere arenaer tilgjengelige, øke mangfoldet i frivilligheten og skape større kjennskap til merverdien frivillig sektor skaper i det norske samfunnet.

Bærum kommune var tidlig ute med egen frivillighetsmelding for mer enn 10 år siden, og styrket innsats i arbeid med innbyggersamarbeid og frivillighet har man arbeidet med siden 2019.

I frivillighetsåret har vi i Bærum presentert frivilligheten i Bæringen, og Bærum frivillighetsråd er nedsatt og i gang med sitt arbeid. Frivillighetsrådet består av representanter for Bærum Idrettsråd, Bærum Kulturråd, Bærum Tros- og Livssynsforum, Bærum Natur- og Friluftsråd, Bærum lokallag av Handikapforbundet, Bærum Røde Kors og HUMSOS (humanitære og sosiale organisasjoner).

Målet med å etablere Bærum Frivillighetsråd er å etablere et systematisk og målrettet samarbeid med organisert frivillighet.

I april avholdt Bærum kommune frivillighetskonferanse i Bærum Kulturhus med stor deltagelse. Vi har også lagt noen ekstra penger på bordet dette året for å stimulere frivilligheten litt ekstra i frivillighetens år.

Når vi nå går inn i høsthalvåret, har Bærum kommune ved hovedutvalg for miljø, idrett og kultur invitert frivilligheten til en feiring i Bakgården i Sandvika torsdag 25. august.

Alle frivillige organisasjoner i Bærum skal være invitert, og det ventes et par hundre til en hyggekveld i Bakgården.

Denne kvelden skal de frivillige bare sitte ned og kose seg med mat, drikke og musikk og nyte følelsen av å bli satt pris på av storsamfunnet.

Uten frivilligheten stopper Bærum. Det er omtrent 650 lag og foreninger som vi har oversikt over i Bærum. Det gir et fantastisk mangfold for våre innbyggere. Vi i politisk ledelse er evig takknemlig for den innsatsen de frivillige legger ned til beste for bærumssamfunnet og våre innbyggere.

Frivilligheten kommer også tydelig til syne når Sandvika Byfest arrangeres for 17. gang, 26.–28. august. Noen gode medarbeidere i kommunen trekker i tråder og koordinerer, men uten frivillige ildsjeler hadde det ikke blitt noen storstilt fest.

I år er det omkring 50 ulike konserter og kulturinnslag, og mange vil presentere seg og sitt tilbud til interesserte rundt i byen disse dagene. Husk paraden lørdag kl. 12.00, og besøk gjerne idrettens torg og tivoli på Kadettangen, Løkkehaven, Byparken og kulturhuset.

I tillegg blir det verdensrekordforsøk med skateboard fredag kl. 20.00 ved Kadettangen 22.

Utover høsten skal Presterud gård på Bekkestua åpnes for frivilligheten, Bærum skal presentere en ny frivillighetsstrategi og i desember skal vi markere frivillighetsdagen og dele ut frivillighetsprisen for 2022.

Det arbeides også med at frivilligheten skal få presentere seg i vår nye kommunegård. Økt oppmerksomhet og fokus på frivilligheten gjennom året med ulike markeringer og aktiviteter vil gjøre tilbudene i Bærum bedre kjent for innbyggerne, organisasjonene og internt i kommunens virksomhet. Bærumssamfunnet trenger at frivilligheten lykkes og blomstrer.

Med dette vil jeg takke alle frivillige i Bærum for den enorme innsatsen som uselvisk legges ned hver dag hele året for at Bærum skal bli et enda bedre sted.