Valg av videregående – helt fritt

Det som er en helt vanlig fredag for mange av oss, er en spennende dag for 10.-klassinger over hele Akershus. Fredag går nemlig fristen ut for å søke videregående skole. For mange er det deres første store valg i livet, og det skal det nettopp være – deres valg.

For Høyre er det selvsagt at det er eleven selv som bør få velge hvilken skole hen ønsker å gå på, skriver Anine Norén. Asker og Bærum har 12 ordinære offentlige videregående skoler: Dønski, Eikeli, Nadderud, Rosenvilde, Rud, Sandvika, Stabekk og Valler i Bærum samt Asker, Bleiker, Nesbru og Røyken i Asker. Foto: Privat

Forrige gang fylket vårt het Akershus, hadde vi fritt skolevalg. Det betydde at 10.-klassinger kunne søke fritt på skolene i sin region; Follo, Romerike eller Asker og Bærum.

Arbeiderpartiet valgte å innføre nærskoleprinsipp, hvor du måtte gå på skolen nærmest deg med det linjetilbudet du ønsket. Nærskoleprinsippet tok ikke hensyn til at elevene av ulike grunner ønsker seg til andre skoler enn nærskolen sin.

Derfor er det en stor glede at årets 10.-klassinger igjen får fritt skolevalg, etter at Høyre, Venstre, Frp og KrF gjeninnførte det etter valget i høst.

Fritt skolevalg gir elevene muligheten til å ha kontroll over sin egen skolegang. Som elev kan du ikke bestemme hvor foreldrene velger å bosette seg – men du kan bestemme hvor mye arbeid og innsats du vil legge ned i skolegangen din.

Elevenes frihet er viktig for at de skal få definere sin egen fremtid. Fritt skolevalg gir dem retten til å velge selv hvor de ønsker å tilbringe hverdagen sin de neste tre årene, med hvilke fagkombinasjoner de ønsker, og med den profilen skolen har.

Men kanskje aller viktigst – det gir dem også friheten til å velge seg bort. De kan få velge å gå med likesinnede, finne nye miljøer og danne gode klassemiljøer der klassekameratene deler hverandres ambisjoner og mål.

I en tid hvor motivasjonen daler blant norske elever, må vi ikke gi dem mindre valgfrihet i skolehverdagen sin – vi må gi mer. Selvstendige valg gjør at elevene får gjøre det som engasjerer, motiverer og interesserer dem.

Ingen inntaksordning er perfekt, men debatten om inntaksordning koker ned til et helt sentralt spørsmål: Hvem bør egentlig bestemme hvor du skal gå på skole? Er det elevene, eller er det fylkespolitikerne?

For Høyre er det selvsagt at det er eleven selv som bør få velge hvilken skole hen ønsker å gå på. Det bør alltid lønne seg å legge ned en innsats i skolehverdagen sin, og det bør alltid være elevenes valg hvilken skole de skal gå på.