Valg mellom to goder

I diskusjonen om Godthaab Helse og Rehabiliterings fremtid, har det vært to leire. De fremstår som relativt uforsonlige.

Høyres gruppe sier ja til Godthaab. F.v. Terje Hegge, Tone Strand Molle, Elisabeth H. Gjølme og Mathias Opdal Weseth

I valget mellom å bygge for å sikre videre drift, eller skjerme naturen som i dag omgir institusjonen, har Høyre hatt mange diskusjoner med seg selv. Vi har falt ned på at det er riktig å gi en privat helseinstitusjon mulighet til å drive videre. Vi følger kommunedirektøren, og sier som han «under tvil».

I snart 100 år har Godthaab vært en ledende helse- og rehabiliteringsinstitusjon. En rekke leserinnleggene i Budstikka har vist at de som har vært pasienter her, unisont mener at tilbudet er enestående og må sikres for fremtiden.

For å møte pasientenes behov og samfunnets krav må bygningene rehabiliteres og virksomheten oppgraderes. Godthaab tilfredsstiller ikke dagens krav til sikkerhet og funksjonalitet. De kan ikke lenger leve i og av et musealt bygg. Tiden har innhentet eiendommen. Av kulturhistoriske grunner er det flott at stiftelsen vil bevare den monumentale Godthaab bygningen slik vi kjenner den. Det kan kun gjøres ved å modernisere lokalene og utvide tilbudet og behandlingskapasiteten, samt bygge nye boliger for salg. Vi er fristet til å bruke Høyres mantra «utvikle for å bevare». Og det er nettopp det Godthaab gjør.

Bak Godthaab står det en ideell stiftelse som fører alle midler tilbake til driften. Politisk er Høyre tilhenger av private alternativer og supplement til det offentlige helsetilbudet. I en periode der Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt gjør alt de kan for å fjerne både private helseinstitusjoner og fritt behandlingsvalg, er det godt at enkelte vil kjempe videre. Godthaab har opplevd bråttsjøer tidligere, men kommer seg gjennom. Så også denne gangen.

Vi har gjennom årene vært stolte av Godthaab. At Høyre åpner for utbygging er både en politisk håndsrekning og en nødvendighet. Vi trenger Godthaab og flere lignende institusjoner. Det gir mangfold og det utfordrer offentlige institusjoner. Det betyr kort og godt at det samlede tilbudet blir bedre. For Høyre handler det om å føre en helhetlig politikk.

Men det skal ikke være usagt at vi har vært i tvil. Godthaab ligger i et vakkert naturområde som grenser til Marka og Kolsås – Dælivann landskapsvernområde. Godthaab ligger ikke ved et knutepunkt. Bil vil være et viktig fremkomstmiddel i området – i tillegg til buss. Disse ankepunktene trumfer likevel ikke ønsket om å bevare en viktig privat helsestiftelse, gode helse- og rehabiliteringstilbud og viktig arbeidsplass i Bærum. Uten Godthaab ville Bærum blitt fattigere.

Etter mange og lange diskusjoner med oss selv, åpner Høyre for at Godthaab får utvide virksomheten med 55 nye pasientrom i eksisterende bygning, 42 utleieboliger tilknyttet institusjonen og 55 leiligheter for salg. Området tåler det. Godthaab trenger det.