Vanskelige avveininger i møte med virkeligheten

Langsomt har Bærum blitt formet til «bygden og byen» slik vi kjenner kommunen i dag. Fra 1951 har det vært en ubrutt rekke Høyre-ordførere som har styrt kommunen vår. Mange fra ulike partier har bidratt, men det kan ikke være tvil om at Høyre har vært det styrende partiet.

Så også de siste fire årene. Bevaring av natur og kultur har vokst frem som motvekt mot sterke utbyggerkrefter. Skal vi bevare Bærums særpreg, må vi også bevare så mye natur og kultur som mulig.

Det er Høyres politikk som har vunnet frem når kommunen skal fortette moderat og ikke bygge ned matjord. Det er Høyre som ønsker at bremsene settes på i småhusområdene. Og det er Høyre som mener at Sandvika, Fornebu, Lysaker, Høvik og Franzefoss både tåler og trenger fornyelse og vekst.

Samtidig må vi våge å sette punktum der det allerede har foregått en transformasjon – som på Bekkestua. Det er viljen til prioritering som ligger bak. Ønsket om mer grønt – flere steder. Men også gode bo- og næringsmiljøer.

Dagens politikk er ikke et oppgjør med tidligere tider. Snarere tvert imot. Vi verner de gode sidene ved Bærum, men former ny politikk etter nye behov og forventninger:

Matjord skal ikke lenger bygges ned i Bærum. Grønne lunger og ubebygd natur skal skjermes.

Det er godt å registrere at ifølge Statistisk sentralbyrå har Bærum det siste året økt jordbruksarealer i drift (altså nydyrket) med 100 dekar og med 600 dekar de siste åtte årene.

Av og til er utfordringene store, og vi må veie mellom ulike gode formål. Vi mener at bevaring gjennom bruk ofte gir det beste vernet. Slik som på Godthaab. Her ønsker vi å bidra til at virksomheten kan drive videre – og at den unike bygningen kan ivaretas.

Høyre har tatt initiativ til å restaurere kulturhistoriske perler som Presterud gård. Denne var det ordfører Lisbeth Hammer Krog som tok initiativ til å kjøpe og sette i stand. Det har blitt et fantastisk hus til bruk for fellesskapet og frivilligheten. Sjøholmen er et annet eksempel.

I Kleivveien, Professor Koths vei og Snoveien vil kulturhistoriske bygninger bli bevart innenfor nye utviklingsområder. Men prisen er dessverre at vi med disse vedtakene også påfører nye boligkjøpere ekstra kostnader. Balansegangen er med andre ord hårfin.

Høyres politikk vil alltid være forankret i helhetstenkning. Derfor møter vi dilemmaer. Helhet er ikke bare natur, eller bare miljø og klima. Helhet innbefatter også sosial bærekraft. Naturen må ikke stå i veien for at vi finner gode løsninger for de svakeste blant oss. Derfor har vi etter grundige vurderinger gitt Brekkeski og Vallerveien forrang fremfor begrensede naturområder.

Store oppgaver venter i neste kommunestyreperiode. Fornebu skal formes videre, Sandvika skal utvikles, Lysaker er på vei mot spennende bolig- og næringsområder, og Høvik skal finne sin form og fornyes. Og Franzefoss skal gå fra steinproduksjon til nye boområder. Matjorder og grøntområder skal bevares.

Stemmer du Høyre, er du med på å utvikle Bærum også de neste fire årene.