Varehandelens betydning og samfunnsrolle
I Bærum har den rene varehandelen 10 500 medarbeidere. Det er 8 prosent av befolkningen og 15 prosent av de sysselsatte i kommunen. Av disse er det 2000 som ikke bor i Bærum. Dersom vi utvider handels begrepet til å inkludere service og tjenester, snakker vi sannsynligvis om rundt 32000 medarbeidere, eller 44 prosent av alle sysselsatte.

Tallenes tale er tydelig: Handels- og servicenæringen har enorm betydning for Bærum. Når det gjelder sysselsetting, er den størst i kommunen, og det er langt ned til de to neste: helse-/sosialtjenester og industri.
Det er få næringer som bidrar på så mange plan som handelen. Den forsyner oss med varer, sikrer arbeidsplasser og skatteinntekter både fra bedrifter og ansatte, sørger for møteplasser og bidrar til levende nærmiljøer.
Varehandelen opplever nå sterk konkurranse fra netthandelen med potensielle negative konsekvenser ikke bare for næringen selv, men også for Bærum-samfunnet. Vi er avhengige av at tilstrekkelig mange klarer å drive god butikk. Problemer i handelsnæringen vil raskt forplante seg til andre sektorer.
Forutsigbarhet
Bærum Høyre har programfestet en offensiv næringslivsstrategi som inspirerer til nyetablering og satsing i kommunen.I dette arbeidet er det viktig å øke bevisstheten om varehandelens betydning og samfunnsrolle. På samme måte som det øvrige næringslivet etterspør handelen først og fremst tilrettelegging og forutsigbarhet. Langsiktig og pålitelig arbeid med arealplaner og sentrumsutvikling er et nøkkelpunkt. God fremkommelighet, tilgjengelighet og gunstig logistikk for bedrifter, kunder og leverandører er et annet, og trygge lokalsamfunn et tredje.
Selv satser handelen offensivt. Da den eldste delen av Sandvika Storsenter nylig ble rehabilitert, var et hovedmål for eksempel å gjøre kundenes handleopplevelse positiv. Alt skal være oversiktlig, komfortabelt og innbydende – fra man kommer inn til man forlater senteret. Bærum Høyre kan vanskelig påvirke netthandelen, men vi kan gi drahjelp til å styrke den lokale varehandelens konkurransekraft, bl.a. ved å gjøre knutepunkter og senterområder attraktive.
Samfunnskaken
Verdiskaping er velferdssamfunnets grunnmur, og ¾ av den skjer i det private næringsliv. Kommunen og politikerne ønsker å maksimere verdier til fellesskapet, og det kan de bare gjøre ved å legge til rette for at verdiene først kan skapes. Jo større verdiskaping, jo mer blir det til skole, eldreomsorg, kultur, kollektivtransport osv.
Kritiske røster vil kalle dette for floskler og festtaler, men det er håndfaste realiteter. En aktiv næringspolitikk vil trekke nye bedrifter til kommunen og styrke de bedriftene som allerede er her. Det gir «kortreiste» arbeidsplasser, økte skatteinntekter, redusert belastning på veinett og kollektiv transport, miljøgevinster og levende lokalsamfunn.
En passiv eller utydelig holdning til næringslivet vil trekke i motsatt retning.
Tallene i innledningen gjelder sysselsetting, og det er god grunn til å tro at det er korrelasjon mellom sysselsetting og verdiskaping. Handelen er dermed svært viktig for den totale verdiskapingen i Bærum.