Veien til bedre mobilitet
Vi takker gruppen Bærumsyklistene for mange gode innspill til vårt arbeid med å utvikle Bærum som en sykkelkommune. Vi er glade for at det blir lagt merke til at Høyre har løftet fokuset på sykkel de siste årene. I 2020 hadde vi den største satsingen på sykkel noensinne – sett i forhold til kommunebudsjettet investerte Bærum omtrent like mye som Oslo.

Sykkel kommer til å være en prioritert satsing for Bærum Høyre også i årene fremover, og vi håper på flere innspill til hvilke tiltak som bør prioriteres.
Sykkel er viktig, ikke bare for Høyre – men som et virkemiddel i kampen mot klimagassutslippene. Dette er en kamp som heldigvis løftes stadig høyere opp på agendaen, både globalt, nasjonalt og lokalt.
Alle må gjøre sitt for å få ned utslippene. I Bærum jobber vi nå med en ny klimastrategi der vi skal bestemme mål og tiltak for de neste ti årene. Den store utslippssynderen i Bærum er veitrafikken som står for over 80 prosent av utslippene. Så langt har elektrifisering av bilparken hjulpet oss langt på vei, men vi ser at i tiden fremover må vi jobbe enda hardere for at «transporthierarkiet» snus.
Det betyr at utslippsfrie transportformer som sykkel og kollektiv må være de foretrukne reisemåtene, særlig på korte avstander – og i Bærum er faktisk halvparten av reisene vi gjør under 5 kilometer.
Debatter om klima, sykkel og bilisme blir ofte polariserte, og meningsmotstandere faller fort ned i hver sin skyttergrav. Vi mener dette er lite hensiktsmessig.
En rekordsatsing på sykkel er ikke et angrep på bilen på lik linje med at det å anerkjenne bilens behov ikke er å bortprioritere klimautfordringene. Hverken verden eller utfordringene vi står overfor er sort/hvitt – da bør heller ikke løsningene våre være det.
Klimastrategien er ikke ferdigbehandlet, men et foreløpig mål er at sykkelandelen skal være 7 prosent i 2025 og 20 prosent innen 2020. I dag er den på 4–5 prosent. Det er ingen tvil om at dette er meget ambisiøse mål, som vil kreve harde prioriteringer og store investeringer. Belønningen blir et stort klimaløft.
Det er tidkrevende å bygge sykkelinfrastruktur. De meste av sykkelveinettet går langs eksisterende veinett og krever derfor ekstra grundig prosjektering. I tillegg er en stor del av veinettet i Bærum fylkeskommunalt og statlig. Det betyr koordinering mot fylkeskommune og stat, og samarbeid med blant andre Statens vegvesen. For å klare en så stor sykkelandel må vi være villige til å satse, men vi må også være realistiske når det gjelder hvor lang tid tar.
Sykkelveinett må være så utbygd at det oppleves som sømløst og trygt. Man må enkelt kunne velge sykkel til hele eller deler av reisen. Ny E18 må få en moderne og god sykkelvei, sykkelvei langs Griniveien må være på plass og Vollsveien må utbedres, for å nevne noe. Dette er store og krevende prosjekter som krever innsats også fra fylkeskommune og stat, og selv om de prioriteres, tar det tid å gjennomføre. Vi skal gjøre vårt for at det blir ferdigstilt så raskt og effektivt som mulig.