Veien til god kollektivdekning på Fornebu: Opphetet debatt om 60 cm vei

Enveis bussrute i Forneburingen ble godt mottatt da tilbudet kom for noen år siden. Folk som bor på Storøya og Oksenøya får god tilgang til Oslo og overgang til øvrig kollektivnett. Nå har diskusjonen gått om å utvide Forneburingen for at Ruter skal kunne tilby toveis bussruter i fremtiden.

H og AP utgjorde flertallet i Kommunestyret som avviste reguleringsplanen for utvidelse av Forneburingen på det nåværende tidspunkt, men åpnet for at saken kan tas frem senere hvis behovet er der. Vi synes det er rimelig å vurdere utvidelse av veien når vi kjenner bruken av den nye t-banen.

På 27 år er det bygget cirka 3500 boliger på Fornebu. Område er neppe ferdig utviklet før nærmere 2050. Vi tror det kan være klokt å vente noen år før vi vurderer en investering som i dag er beregnet til mellom 80 og 100 millioner.  

Om få år, 2029, åpner Fornebubanen – som vil koste samfunnet over 30 milliarder kroner. Det er åpenbart at det meste av trafikken må skje med t-banen.

To-veis leddbusser i Forneburingen oppleves å være overdimensjonert – også tatt i betraktning at den største befolkningsveksten på Fornebu ikke kommer vest for Forneburingen, men øst – langs Snarøyveien i de bymessige områdene.

For H og AP ble det også lagt stor vekt på lokalbefolkningens motstand mot utvidelse av Forneburingen slik det har kommet til uttrykk i mange av de over 100 høringsuttalelsene i saken.  Flere stiller spørsmål ved behovet, og mange er bekymret for økt trafikk i Forneburingen og ny busstrase i Eva Nansens vei.  De frykter blant annet for sikkerhet til barna som hver dag krysser Forneburingen på vei til skoler og barnehager. Blant annet ønsker Fornebulandet vel at mest mulig trafikk må rutes over på t-banen, via matebusser fra Forneburingen – og Ruter henstilles til å ikke bruke større busser enn nødvendig.

Da Planutvalget i Bærum behandlet saken i juni, fortalte Ruter at de ønsker fleksibilitet til i fremtiden å kunne kjøre leddbusser begge veier i Forneburingen. Men det var uklart når og hvordan fremtidens busstilbud på Fornebu vil bli. De hadde ingen klare prognoser. Således ga det ikke noe overbevisende grunnlag for at Bærum, i en presset økonomisk situasjon, skal bruke 80-100 mill kroner på å utvide veien. Snarere er vi forundret over at Ruter ber Bærum investere nå, uten å si noe konkret om grunnlaget.

De fleste i kommunestyret synes å være enige om at en utvidelse av Forneburingen ikke skal gjennomføres nå. Mens V, FrP og MDG ønsket å vedta planen og legge den i skuffen til senere, ønsket H og AP å ikke vedta planen nå, men hente den frem igjen når vi får erfaring med Fornebubanen og ser behovet.

Det vil ta mange år før Fornebu er ferdig utbygd. Det som ligger først i løypa er de store utbyggingsområdene ved Flytårnet og Fornebu sør. Disse skal først og fremst fylle opp t-banen.

Når vi ser noen år frem i tid, kan også den teknologiske utviklingen innen mobilitetsløsninger gi nye muligheter – slik Ruter med stor iver har snakket om i flere år.

At Venstre blir så «forbanna» på at det vises moderasjon i påvente av valide prognoser eller et dokumentert trafikkgrunnlag, sier noe om temperaturen rundt utviklingen av Fornebu.

Den opphetede diskusjonen går om utvidelse av Forneburingen med 30 cm på hver side av veibanen. Til sammen 60 cm! Vi tror ikke at reguleringsplanen vi sa nei til nå trenger store justeringer selv om det er noen år til den tas frem fra skuffen. Registrerer vi et behov og Ruten ikke kan presentere andre løsninger enn leddbusser, tar det neppe lang tid å beslutte utvidelse.