Vekst og vern i arealpolitikken

Ved behandling av kommuneplanens arealdel avgjør Bærums politikere hvordan kommunen skal utvikles i årene fremover. Kommuneplanens arealdel er det viktigste styringsverktøyet for politikerne. Her vil de ulike partiene vise og utøve sin politikk som vi har nedfelt i partiprogrammene og gått til valg på.

Høyres arealpolitikk er kjent og forutsigbar. Det meste av boligveksten i Bærum skal komme i de prioriterte knutepunktene Sandvika, Fornebu/Lysaker, Bekkestua og Høvik. Der det investeres betydelig i T-bane, som på Fornebu, må vi tillate høy fortetting og bymessig utvikling. Det ligger også som premiss i regionale planer.

Ved utvalgte stasjoner langs buss og banenett skal fortetting være moderat, og utbyggingsområder må avgrenses og trappes ned mot eksisterende boområder.

Utenfor knutepunkt vil vi være restriktive med fortetting og ikke tillate at småhusbebyggelse rives for å bygge blokker. Dette lovet vi velgerne ved kommunevalget – og dette vil Høyre følge opp i kommuneplanens arealdel.

Det bygges mye i Bærum, og noen spør hvor mye vekst politikerne vil tillate. Høyre mener langsiktig befolkningsvekst i Bærum bør dempes og kommunens langtidsprognoser justeres slik at Bærum ikke planlegger for en høyere vekst enn vår relative andel av veksten i Oslo-regionen.

Det betyr at vi må dempe planlagt boligvekst og holde den omtrent på dagens nivå.

Til kommuneplanens arealdel har det kommet inn 150 private forslag. I første omgang er det foretatt en grovsortering. Vel 50 innspill er avvist fordi disse åpenbart er i strid med kommunens arealstrategi. De fleste er avvist fordi det handler om nedbygging av landbruks- og grøntområder. Høyre vil hverken bygge ned Plahtejordet (Høvik), Hestejordet (Jong), Nadderud gård, Avløs gård eller Øvrevoll galoppbane – for å nevne noen.

Andre avviste forslag handler om å rive småhus for å fortette og bygge blokker. Dette ønsker vi ikke hverken i Terrasseveien (Høvik), Michelets vei (Strand) eller Solvikveien (Blommenholm/Høvik).

Resterende 100 innspill vil gå videre i prosessen. De har ikke fått klarsignal, men kan legges ut på høring før de kommer til behandling. Blant annet har Høyre tatt med videre en del innspill i Vestre Bærum slik at disse kan ses i sammenheng med en mulighetsstudie for å styrke utviklingen i denne delen av kommunen.

Noen spør hvorfor ikke alle innspillene kan vurderes videre?

Vi mener det ikke er fornuftig å bruke tid og ressurser på de innspillene som åpenbart er i strid med arealstrategien og flertallets politikk. Det ville gi urealistiske forventninger og bety unødvendig ekstraarbeid for kommunen om vi sa ja til å fremme et forslag som vi uansett vet vi vil si nei til i neste omgang.

Høyre som et ansvarlig styringsparti vil alltid balansere ulike interesser og interessegrupper. Vi vil legge vekt på at Bærum bevarer og utvikler sitt særpreg.

For oss er det småhusbebyggelse og grønne boligområder. Vi vil bygge konsentrert på utvalgte områder ellers ønsker vi ikke at småhusbebyggelsen skal vike for blokker.