Velkommen som lederkandidat for Bærum Høyre, Henrik Asheim

Det er nå kjent at vi får to kandidater som stiller til valg som leder i Bærum Høyre: Henrik Asheim og Siw Wikan.
I noen intervjuer og debattinnlegg her i Budstikka har vi kunnet få det feilaktige inntrykket av at Henrik Asheim er en dårlig kandidat, fordi han kommer «utenfra» og visstnok ikke har stor nok arbeidskapasitet til å lede partiet på en god måte.

For noe sludder! Det må være helt opp til den som valgkomiteen spør om vedkommende ønsker å påta seg et verv, selv å vurdere kapasitet og interesse for det. Å gå inn og vurdere andres arbeidskapasitet og fokus, med negativt fortegn, slik som det her har blitt gjort, mener jeg blir helt feil.

Jeg støtter Henrik Asheims kandidatur av tre grunner:

For det første fordi han er en god leder i seg selv, med bred politisk erfaring både fra lokalpolitikk og rikspolitikk. Han har snert, utmerkede retoriske ferdigheter og teft for hva som er gode løsninger i politiske spørsmål. Dessuten er det ikke noe minus at han fremstår som en trivelig og hyggelig kar.

For det andre støtter jeg Henrik Asheim fordi jeg tror det vil være en stor fordel for det indre liv i Bærum Høyre å få ham som leder nå. Siw Wikan har sittet i seks år – nå trenger vi en forandring. Jeg tror Henrik vil bidra positivt til nyrekruttering, til at våre unge medlemmer kan bli flere og til at de nåværende unge vil fortsette, inspirert til fornyet innsats.

Jeg tror at med Henrik Asheim ved roret vil vi få en leder som kan samarbeide godt med partiets nestledere, ordfører, gruppe og styre. Vi kan få en partiledelse som drar i samme retning.

Jeg tror at vi kan få en partiorganisasjon som vil bli vitalisert, med flere medlemsmøter og mer politisk arbeid i form av resolusjonsskriving og programarbeid. Jeg tror rett og slett at Henrik Asheim vil bidra til et løft for arbeidet som skal og må gjøres i partiet.

Den tredje grunnen til at jeg støtter Henrik Asheim, er nettopp det at han er en sentral politiker, som nå sitter på Stortinget, og som har hatt mange posisjoner i rikspolitikken. Det har gjort at han har et nettverk og en kontaktflate, som er viktig for Bærums-politikken også.

Når Henrik ringer, tar man telefonen. For det er ikke slik at vi kan sitte i Sandvika og fatte vedtak lokalt, uten særlig mye kontakt med omverdenen. Tenk E18, Ringeriksbanen, Fornebubanen, fritt skolevalg, private tjenesteytere – saker som betyr mye lokalt, men hvor vi må bygge allianser med andre for å få gjennomslag.

I så henseende vil Henrik Asheim være en ressurs for oss i Bærum, når det gjelder det å få gjennomslag for våre saker, og det å få økt innflytelse sentralt.

Jeg vil derfor stemme på Henrik Asheim på årsmøtet kommende mandag.