Velkommen til nytt barnehageår

Alle foreldre som nå er i full gang med tilvenning i Bærumsbarnehagen skal være trygge på at våre ansatte og vi politikere gjør alt vi kan for at barnehagehverdagen skal være trygg, lekende, lærende, utfordrende og morsom. 7533 barn går i dag i en av Bærums kommunale eller private barnehager med til sammen rundt 2000 ansatte. Både ledere, pedagoger, assistenter og andre ansatte er dyktige og dedikerte.

Jeg vil få ønske alle våre ansatte velkommen tilbake fra velfortjent sommerferie. Jeg håper dere alle er uthvilte og klare for et nytt spennende år.

Det skjer mye godt og variert arbeid i våre barnehager, noe av det vil jeg si litt om her. Lek, læring og tidlig innsats er nøkkelord. Forskning viser at gode pedagogiske tiltak gir gevinster på lang sikt i form av bedre skoleresultater og økt arbeidsdeltagelse.

I tillegg er det viktig at alle barnehagebarna opplever mestringsfølelse gjennom lek og samspill. De skal undre seg og forske på store og små problemstillinger.

I Bærum satser vi på bekjempelse av utenforskap og mobbing blant annet gjennom arbeid med psykologisk førstehjelp, og egen handlingsplan for å forebygge og håndtere mobbing. Dette er viktig både på kort og lang sikt for hvert enkelt barn.

Det er viktig at våre ansatte både ser og reagerer raskt når de opplever barn som på en eller annen måte kan være utsatt for omsorgssvikt. Sammen med Universitetet i Oslo har vi utviklet «Barn i risiko». Gjennom denne etterutdanningen sier våre ansatte at de er tryggere i sin rolle, at de har gått bort fra en «vente og se»-holdning, og at de tidligere enn før søker dialog og relasjon med foreldrene.

Vi må stadig sørge for å utdanne og ansette flere barnehagelærere. Våre ansatte tilbys etter- og videreutdanning gjennom deltidsstudier og veiledning i tillegg til videreutdanning for styrere. I tillegg er Bærum en av samarbeidspartnerne i innovasjonsprosjektet «Utdanningsbarnehager». Arbeidet ledes av OsloMet, og ett av hovedmålene er å fremme praksisrettet FoU i utdanningen, faglig utviklingsarbeid og organisasjonsutvikling.

Språket er et av de viktigste områdene vi hele tiden arbeider med for å videreutvikle og styrke. I barnehagene våre foregår det derfor et skikkelig «språkløft» og vår vedtatte språkstandard for språkarbeidet, iverksettes nå. Sammen med vårt eget språksenter, deltar Utdanningsdirektoratet og de nasjonale ressurssentrene i arbeidet.

Gjennom regjeringens realfagsløft arbeider noen av våre barnehager sammen med sine nærskoler, for å legge til rette for en sammenhengende matematikkopplæring fra barnehagen og ut grunnskolen.

Barn med stort læringspotensial trenger, som alle andre barn, oppmerksomhet og stimulering slik at de bevarer lysten til å lære allerede fra barnehagealder. Gjennom god opplæring får våre pedagoger opplæring i å se og arbeide med disse barna. Dette er et arbeid jeg er stolt av at vi i Bærum har satt i gang, både i skole og i barnehage.

Å stimulere de kreative sansene er viktig og riktig. Vi har derfor tilført ekstra midler barnehagene kan søke om for å gjennomføre nye aktiviteter innen dans, teater, sang og musikk. Det kan også søkes tilskudd for håndverksmessige aktiviteter som snekker- og byggeaktivitet. Jeg ser frem til å se resultatene av dette.

En god barndom varer livet ut. Når vi sørger for iver, undring og glede i hverdagen for våre minste, er dette noe de tar med seg videre. Jeg håper både våre yngste innbyggere, og dere foreldre vil trives og være fornøyde med barnehagen. Dere har mye å glede dere til.

Det er all grunn til å være stolte av våre barnehager og vi får mange positive tilbakemeldinger. Men, med stikkord som undring, leking og forskning skal vi hele tiden videreutvikle og forbedre.

I Bærum skriver vi Bærumsbarnehagen med stor B, det fortjener våre barn og ansatte.