Vi lytter til idrettsrådet

Høyre lytter til Bærum idrettsråd og ikke til Aps «tenk-på-et-tall-lek» når det gjelder bevilgninger. Det er noen ulemper ved å lese neste dags Budstikka på nett om kvelden. Det er ikke lett å sove før man har svart på det Ap-representanten Ola H.B. Pedersen skriver om støtte til idrettsanlegg i budsjettet i Budstikka 6. desember.

Dag Egil Strømme i høyrejakke

Bærum idrettsråd (BIR) sender på vegne av idretten i Bærum inn forslag til forbedringer i budsjettet hver høst.

Bærum idrettsråd skrev til partiene 14. oktober at de hadde tre forbedringspunkter de ønsket seg:

• kommunal lånegaranti ved låneopptak for utvikling av idrettsanlegg i regi av idrettslag
  • kommunal strømstøtte i form av lån og tilskudd
  • fritidsstipendpotten økt til 7 millioner kroner i året

Sak om kommunal lånegaranti kommer til behandling i politiske organer før jul. Kommunedirektøren er positiv til lånegarantier til prioriterte anlegg som er spillemiddelberettiget, og vil sette av en ramme i hvert årsbudsjett. Det synes vi i Høyre kan være en god måte å hjelpe idrettslagene til bedre rentebetingelser.

Kommunal strømstøtte ble behandlet politisk i høst. Det er satt av 20 millioner kroner til å hjelpe idrett og kultur i Bærum med å få betalt strømregningene. Det er en låneordning for å møte likviditetsutfordringene inntil kvartalsvis statlig strømstøtte kommer til utbetaling og til momskompensasjon for 2022 betales ut neste høst. Rammen er større enn det Bærum idrettsråd ba om, men alt ytes som lån i denne omgang. Staten må ta ansvaret for støtteordninger.

Fritidsstipendpotten har vi økt fra 3 til 6,1 millioner kroner i løpet av 2022. Flertallspartiene H, V, Frp og KrF har for de neste fire budsjettårene satt av 7 millioner kroner årlig til ordningen. Det er 1 million kroner mer enn Ap.

Bærum idrettsråd kom i skriv av 26. oktober med en henstilling om midler til driften av idrettslagseide anlegg med store driftsutfordringer.

Det investeres i idrett i Bærum

Her hadde Kommunedirektøren lagt inn 1,5 millioner kroner ekstra i sitt budsjettopplegg. Dette innspillet kom veldig sent i budsjettprosessen, men vi la inn ytterligere 1 million kroner til dette.

Vi har lyttet til innspillene som Bærum idrettsråd kom med i høst.

Som tidligere idrettsrådsleder vet jeg hvilke grundige prosesser som foregår før Bærum idrettsråd avgir uttalelser på vegne av idrettslag med 56.000 medlemmer.

Ap må ha «hørt syner» denne høsten. Ingen har ved denne budsjettbehandlingen bedt om 15 millioner kroner ekstra til anleggsplanen.

Det virker også spesielt at Ap vil kutte i anslaget for hva Kommunedirektøren har anslått at Nadderud Idrettspark med infrastrukturprosjekter vil kunne komme til å koste.

Det er det anlegget som kommunestyret har ønsket seg på Nadderud, som nå er gjenstand for forhandlinger i en såkalt samspillsmodell med entreprenør. Prislappen får vi neste høst. Da skal vi ta stilling. Ikke nå.

Jeg er ikke i tvil om at idrettslagene og Bærum idrettsråd er klar over at Høyre er en motor for å få til gode idrettsanlegg og gode driftsvilkår for idretten i Bærum.

Neste år er det rullering av anleggsplanen og nytt budsjett, og vi vil lytte også da.