Vi må alle føle ansvar

«Det krever en landsby å oppdra et barn».Det gamle afrikanske ordtaket har like stor betydning i Bærum som alle andre steder i verden. Kommunen er en landsby med mange nabolag – og vi må alle føle et ansvar for barna.

Uavhengig av hvor vi bor, skal vi ha gode trygge inkluderende oppvekstmiljø for våre barn og unge. Vi som voksne har ansvar for å skape «landsbyen» som gir barn gode venner, inkluderende fritidsaktiviteter med plass til alle og opplevelse av tilhørighet og mestring. Vi vet at gode nabolag som er preget av godt samhold og gode fellesskap med muligheter for alle å delta har positiv virkning på barn og unges utvikling og psykiske helse.

De gode nabolagene

For å få disse gode nabolagene er det viktig at barnehagene, skolene, foreldre og organisasjonene i lokalmiljøene går sammen for å skape de inkluderende oppvekstmiljøene for alle våre barn og unge.

Det er utrolig flott å se alle lokale initiativ av «foreldre mot mobbing», «vennetrappen» og samarbeid med lokale aktører som for eksempel idrettslag, musikkorps og andre organisasjoner. Disse initiativene må utvides med flere aktører for å styrke en felles innsats for et lokalmiljø som aktivt og raust tar ansvar for at alle barn og unge opplever inkludering og fellesskap.

Behovet for robusthet

Livet består av mange opp- og nedturer som skal håndteres. Det er rett og slett normalt å ha det litt vanskelig av og til. Det handler om livsmestring. Men målet for oss som bærumssamfunn må være at våre barn og unge skal oppleve glede, mening og være tilfredse. De skal ha et sunt og realistisk selvbilde, tåle egne vanskelige følelser, motgang og påkjenninger i hverdagen.

Som foreldre er det naturlig at vi gjør vårt ytterste for at våre barn skal ha en god, trygg og forutsigbar barne- og ungdomstid. Som mamma vet jeg hvor vanskelig det er å se at egne barn av og til strever med de ulike utfordringene livet bringer, men det er godt å se at de reiser seg og har lært av å takle dem. «Bølgedalene» er naturlig, selv om det tidvis virker uoverstigelig, tøft og vanskelig. Av og til må vi som voksne minne oss selv på at å hjelpe våre barn til å finne egne løsninger, kan være den beste hjelpen

Når det er sagt, skal vi som samfunn skape trygge rammer og være tilstede for både våre egne og andres barn og unge når de trenger oss.

Skoler og barnehager har et helt spesielt ansvar. Derfor er det svært viktig at det samarbeides godt i hverdagen, i overganger og på tvers av avdelinger. I Bærum er vi vårt ansvar bevisst, men arbeider hele tiden for å bli bedre.

Derfor jobber våre barnehager aktivt for å forebygge mobbing, de vektlegger Lekens betydning som viktig treningsarena for å lære sosiale ferdigheter, mestring og trygghet .

Derfor jobbes det systematisk i bærumsskolen med de syv ferdighetene som inngår i god sosial kompetanse: empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet, kommunikasjon og inkludering. Derfor har vi opprettet «Trygg-kontakter». Et lavterskeltilbud med spesialrådgivere som har som hovedoppgave å hjelpe barn og foreldre som opplever utfordrende saker og dermed har behov for ekstern bistand

Derfor har vi styrket helsesøstertjenesten og etablert miljølærere ved alle barneskolene.

Sammen har våre barnehagestyrere, rektorer, miljølærere, sosiallærere, skolehelsesøstre, PP-rådgivere og våre trygg-kontakter et ansvar for at våre elever får et trygt oppvekst- og læringsmiljø. Dette er et ansvar de har sammen med oss andre voksne som bor i Bærum – i et nærmiljø nær deg.

Sammen skaper vi fremtiden.