Vi må høre på de som vet hvor skoen trykker

Noe av det aller viktigste som fylkeskommunen jobber med, i tillegg til videregående skole og kollektivtrafikk, er trafikksikkerhet. Her er både det vedlikehold for å få bedre veier og nye tiltak viktig. For å ha en god oversikt over hvilke tiltak som må prioriteres er det viktig at fylkeskommunene hele tiden er oppdatert på det som skjer i hele fylket.

Trine-Lise Østlund Blime, fylkestingsrepresentant Viken Høyre og fylkestingskandidat Akershus Høyre, Haslum. Foto: CF Wesenberg

Nå i mai ble det lagt fram en kartlegging av trafikksikkerhetsarbeidet i Viken fylkeskommune. Når jeg leste igjennom listen over utfordringer og risikoer med trafikksikkerhetsarbeidet i Viken ble jeg nesten litt satt ut. Her var det mye å ta tak i, både store og små tiltak. Små tiltak er for eksempel at man må organisere trafikksikkerhetsutvalg på en annen måte. Det er enkelt å gjøre noe med, men det var de større tiltakene som tok min oppmerksomhet. Viken fylkeskommune har spesielt utfordringer med hvordan de skal få inn og følge opp innspill fra foreldreutvalgene i hele fylket.

Det betyr at vi nå har flere hundre foreldreutvalg som sitter med god informasjon om hvordan status er rundt den enkelte skole og hvilke tiltak som må til for å få en tryggere skolevei, men vi har ikke et godt nok system for å ta inn alle disse innspillene. Det betyr at det kan være mange skoleveier som det ikke blir gjort noe med for at man ikke blir hørt lokalt.

Et eksempel på en skole som brukte lang tid på å bli hørt, og som fortsatt ikke har fått noen tiltak, er Høvik skole i Bærum. På grunn av utbyggingen av E18 har deler av trafikken begynt å kjøre på sideveier og en av disse veiene går ved Høvik skole. Det betyr at elevene på denne skolen har fått en mye farligere skolevei de siste årene. Dette kan vi ikke bare sitte å se på. Det må settes i gang tiltak nå som for eksempel å ta ned fartsgrensen eller sette opp fartshumper.

Barna på Høvik skole er dessverre ikke alene. Det er mange skoler i Viken som har en farlig skolevei. Jeg mener at man skal kunne forvente at fylkeskommunene har gode kanaler inn for foreldreutvalgene, men sånn er det ikke i dag. Det må derfor lages en løsning for dette for det vil faktisk bidra til at mange tusen skolebarn over hele Viken kan få en bedre skolevei. Før noe kan gjøres for trafikksikkerheten rundt skolene må vi faktisk vite hvordan hverdagen er for skolebarn på den enkelte skolen, og hvordan situasjonen er.

Man kan ikke få en helhetlig oversikt gjennom å bare lese statistikk over hvor mange biler som kjører forbi en skole eller hvordan tilstanden på veien er. Man må lytte til de som opplever dette hver dag. Det er jo alltid de som kjenner situasjonen best er de som vet hvor skoen trykker. Derfor må fylkeskommunen få på plass en god løsning for å få inn innspillene fra alle foreldreutvalgene på skolene. Dette er noe av det Høyre vil prioritere dersom vi får styre det nye Akershus.