Vi må ikke trekke stigen opp etter oss

I et innlegg i Budstikka 11. mai er Petter Sagen bekymret for at Bærum skal bli «en drabantbylignende kommune». Høyre kan raskt berolige Sagen og alle andre: Bærum er verken på vei mot å skifte identitet eller bygge upersonlige drabantbyer. Bærum er en del av hovedstadsregionen. Det er stor pågang av folk som vil bosette seg her.

Det må vi glede oss over. Vi trenger vekst for å utvikle kommunen og sikre at innbyggerne får gode tilbud og tjenester. Derfor vil vi legge til rette for vekst – og ta godt imot nye generasjoner som vil flytte til eller vokse opp i Bærum.

Det skulle bare mangle. Vi som nyter godt av Bærum i dag, må ikke trekke stigen opp etter oss.

Vekst er også krevende. Bærum har knapphet på arealer som kan bebygges mellom sjøen og marka – og uten at grønne lunger, landbruksjord eller annen natur må tas i bruk. For det ønsker verken Høyre eller et stort flertall av partiene som har ansvaret for arealutviklingen i kommunen.

Vår oppgave er å sikre at dagens unge og eldre har gode boområder. Samtidig krever bane- og veiutbygging, som et klart flertall ønsker seg, at Bærum åpner for økt bebyggelse. Samfunnets investeringer må komme til nytte, og trafikkgrunnlaget må sikres. Det gjelder særlig Fornebu, men også Sandvika, Lysaker, Bekkestua og Høvik. Disse områdene er kommunens prioriterte vekstområder.

Bærums grønne preg og småhusområder skal bevares. Her vil vi begrense fortetting. For å kunne ta vare på småhusområdene må vi bygge konsentrert enkelte steder. For eksempel på Bekkestua har det vært stor utbygging.

Pent, ikke pent? Vellykket, ikke vellykket? Meningene er mange. Men ett er sikkert: Beboere fra Bærum og utenfra står i kø for å flytte til Bekkestua.

To steder blir det bymessig bebyggelse: Sandvika og Fornebu. Redselen for at områdene blir uten grøntområder, er ubegrunnet.

På Fornebu er store områder avsatt til park og natur. Det er enkel adgang til fjorden og flotte badestrender. Også her mener Høyre det blir en god balanse mellom utbygging, møteplasser, friluftsliv og sosial infrastruktur.

Sandvika har Kalvøya, elvepromenaden og hele sjøfronten. Noen bedre?