Vi må kutte utslippene, ikke utviklingen

Klimaet reddes ikke av ambisjoner og festtaler. Det er resultatene som teller, og det har Høyre både i Bærum og i regjering levert. En samlet venstreside strør om seg med påstander om at klimapolitikken de siste syv årene har feilet. Partiene i opposisjon er enige om at de er mot regjeringen, og at ambisjonsnivået er for lavt.

Mathias Opdal Weseth ute

Av Mathias Opdal Weseth, fylkesleder Akershus Unge Høyre

Men det er ikke ambisjoner som berger klimaet. Det er konkrete løsninger og gjennomføringen av politikk som stanser klimaendringer. Tallene fra de siste syv årene taler for seg selv.

Utslippene i Norge går nedover, og Erna Solberg ligger an til å bli den første statsministeren i Norge som faktisk når et klimamål. Nedgangen i klimagassutslipp er tilnærmet dobbelt så stor nå, som under den forrige regjeringen.

Klimapolitikken på borgerlig side har med andre ord fungert. Vi har stilt klimakrav, satset på ny teknologi og gjort det mer lønnsomt å velge miljøvennlig.

Bærum er et godt eksempel på at blå klimapolitikk funker. Her har utslippene falt med mer enn 50.000 CO2-ekvivalenter de siste ti årene. I 2019 kom Bærum, som den eneste norske kommunen, på den internasjonale klimaorganisasjonen Carbon Disclosure Projects liste over de byene og kommunene i verden som leder an i kampen om å redusere klimagassutslipp.

Det har vi klart fordi vi har gjort det enklere å velge klimavennlig og fulgt opp de målene vi har satt oss.

Regjeringen har gjort mye for at utslippene skal kuttes lokalt, for eksempel ved hjelp av Klimasats. Det er en ordning som støtter klimaprosjekter i både kommuner og fylker.

Siden 2016 har Bærum alene fått støtte til 19 prosjekter, som elsykkellåneordningen for bedrifter og fornybare bygningsmaterialer i omsorgsboliger. Det er likevel ikke nok, for det må tas enda større kutt i klimagassutslippene både lokalt og nasjonalt de neste årene.

Nylig lanserte regjeringen derfor klimaplanen for 2021–2030. Planen er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk. Den sier ikke bare noe om hvilke mål vi skal nå, men også hvordan vi skal nå målene.

Samtidig som CO2-avgiften skal øke, skal det bli flere støtteordninger og større avgiftskutt frem mot 2030. Det gjør at det vil komme enda flere grønne næringer, flere arbeidsplasser og økt livskvalitet de neste årene.

Der venstresiden først og fremst virker opptatt av forbud, påbud og økte skatter – legger regjeringens klimaplan opp til at vi skal kutte i utslippene, uten å kutte i utviklingen. Vi sikrer både en bærekraftig klimapolitikk og utviklingen i samfunnet.

Venstresiden snakker mye om klimapolitikk. Men de har aldri levert. Det ser man ikke minst i Oslo, hvor utslippene under det røde byrådet har økt de siste årene

Venstresidens lokale og nasjonale politikk innebærer store økninger i skatter, innskrenking i livskvaliteten og manglende utvikling. De glemmer at vi ikke bare skal stanse klimaendringene. Vi skal også ha noe å leve av etterpå.