Vi må redusere konsekvensene av fremtidige styrtregn
Klimaendringene gjør at vi allerede i dag opplever et varmere, våtere og villere vær, og de siste ukene har vi sett flere eksempler på at norske kommuner ikke er rustet for den økende nedbørsmengden. I Bærum gikk Sandvikselva og Lomma langt over sine bredder. Flere innbyggere opplevde at vann flommet inn i kjelleren og bidro til ødeleggelser. Forsikringsselskapene ble nedringt, men enkelte minner og verdier kan de aldri erstatte med penger.
![](https://hoyre.no/content/uploads/sites/200/2023/08/Lisbeth-Hammer-Krog-Baerum-Hoyre-foto-Hans-Kristian-Thorbjornsen-1938-scaled.jpg)
Kraftig nedbør blir varslet på forhånd. Men med dagens kunnskap og praksis er det vanskelig å vite hvor uværet vil ramme hardest, hvilke hjem som er utsatt, og hvordan overvann kan gjøre skade. Det er skremmende.
I 2019 tok Bærum kommune initiativet til prosjektet InnoVann – innovasjonsprosjekt for fremtidsrettet overvannshåndtering – som skal hjelpe norske kommuner til å håndtere overvann. Nå er vi endelig i mål. Vi har utviklet en ny og revolusjonerende teknologi for å kartlegge områder som er utsatt for overvann, og planleggingsmetoder for å gjøre klimatilpasning til en del av alle kommunens prosjekter. Torsdag 21. september presenterer vi løsningene på Bærum Kulturhus.
Det skal være trygt å oppbevare album, farfars gamle lenestol og barnas favorittbamser i egne hjem. Vi som kommune må tilpasse Bærum til å tåle klimautfordringene. Vi må være forberedt slik at styrtregn og fulle kummer ikke gjør at overvannet strømmer inn i bebyggelsen. Forebyggende arbeid er billigere og mindre tidkrevende enn å reparere.
InnoVann vil gjøre norske kommuner mer forberedt i møte med fremtidens kima, og gi verktøy til å planlegge for styrtregn på en bedre og mer samfunnsøkonomisk lønnsom måte. Sammen skal vi redusere konsekvensene av fremtidige styrtregn.
Fakta
InnoVann er et samarbeid mellom Bærum kommune og dansk-norsk næringsliv for å utvikle nye innovative løsninger for å håndtere overvann i norske kommuner. Innovasjon Norge har støttet prosjektet med 14 millioner kroner.