Vi må trå til for å hjelpe folk gjennom strømkrisen

Mange kjenner de høye strømregningene på kroppen, men få partier viser vilje til å gjøre noe med det. Viken Høyre mener energiøkonomisering kan løse mange av utfordringene knyttet til energibruk i hjem.

En fersk analyse viser at vi er langt unna å nå det nasjonale målet om 10 TWh redusert energibruk i bygg. Dette er like mye energi som byene Bergen og Stavanger forbruker til sammen. Samtidig vet vi at energisparingspotensialet i bygg er mye større enn målet som er satt. Likevel skorter det på evnen både fra regjeringen og fylkesrådet til å satse på tiltak som kan gi varig lavere strømregninger for folk.

For å bøte på denne utfordringen, har Viken Høyre satt av 50 millioner kroner i sitt alternative budsjett til enøk-støtte. Vi ønsker at innbyggerne og privathusholdninger skal kunne søke for å hjelpe flere til å investere i energibesparende prosjekter som også gir positiv klima- og miljøgevinst. Å bruke energien vår mer økonomisk kommer til å bli viktigere og viktigere fremover.

Ved månedsskiftet til desember mer enn doblet strømprisen seg, og dette merkes godt på lommeboken til mange husholdninger. Samtidig er ikke strømstøtten bærekraftig over tid, og vi må derfor satse på løsninger som holder strømregningene lave mange år fremover.

Den siste tiden har vi kunnet lese flere historier om mennesker som må be om hjelp til jul, blant annet fordi strømprisene brenner opp store deler av budsjettene deres. Med en slik dyrtid som vi er inne i nå, er det viktig å satse på løsninger som har god og varig effekt.

Vi må trå til for å hjelpe folk gjennom strømkrisen. På denne tiden av året vil man bruke penger på julegaver, julemat og hygge, ikke på strømregninger.

Den raskeste og mest kostnadseffektive måten å varig senke strømprisene på, er å redusere energibruken.

Derfor må vi legge til rette for at husholdninger kan iverksette tiltak i sine egne hjem for å redusere husets varmebehov. Isolasjon er blant de viktigste faktorene for mer energieffektive hus, fordi det reduserer energibruken fra dag én.

Norge ligger godt bak våre naboland når det kommer til energieffektive bygg. I både Sverige og Danmark er det eksempelvis standard med trelagsvinduer, mens vi i Norge har tolagsstandard. Dette bidrar til at vi bruker mye unødvendig energi på oppvarming og fyring.

Eksempler på det som kan gi støtte, er installering av varmepumpe, isolering av loft og bytte av dører og vinduer.

Støtteordningen Viken Høyre har satt av penger til, skal gjøre det mulig for flere å investere i energibesparende prosjekter, som kan gi en lavere strømregning og bedre inneklima.

Støtteordningen skal ikke konkurrere med Enova-støtten, men gå til effektive tiltak i hjemmet som ikke er dekket av disse ordningene.

Dette vil både spare penger for den enkelte på sikt og samtidig ha en positiv klima- og miljøgevinst.

De høye strømregningene griper hardt inn i den personlige økonomien. Derfor er det viktig og riktig å satse på tiltak som gir lavere strømregninger over tid.