Vi tar psykisk helse på alvor

Psykiske helseplager blir mer utbredt, spesielt blant unge. Det rapporteres om en økning i stress, press og angstrelaterte lidelser. Dette er et problem vi er nødt til å ta på alvor. Vi må fjerne tabuene og bygge opp hjelpekapasiteten, så flere ber om og får hjelpen de trenger. Som unge politikere er dette noe vi er særlig opptatt av. Derfor er det god grunn til å juble over årets kommune- og statsbudsjett.

Det er helt normalt å gå igjennom vanskeligere perioder. Selv om man noen ganger har det skikkelig kjipt, er de aller fleste av oss friske. Gjennom undervisning i mestringsteknikker blir barn og unge gjort i stand til selv å sortere tankene sine. Og med verktøy som psykologisk førstehjelp, gis det hjelp til selvhjelp. Vi er sammensatte mennesker og det må fagmiljøet på skolene gjenspeile, med helsesøstre, miljøarbeidere og lærere som jobber sammen. Det som ser ut som faglige vansker, kan skyldes psykiske plager, og psykiske plager kan skyldes mobbing eller problemer i hjemmet. Det kan være vanskelig å se helheten og det er derfor viktig med kompetente fagpersoner, der barna er. Det er viktig for flertallet i kommunen (Fremskrittspartiet, Høyre og KrF) å prioritere en opptrapping innen psykisk helse. Derfor bevilget vi i fjor 2,5 millioner kroner årlig til dette viktige arbeidet.

Dersom det er behov for der, er det viktig å komme tidlig i gang med tiltak. Hvis faglige, sosiale eller atferdsmessige problemer blir tatt tak i tidlig, kan det som kunne blitt store vansker løses før det går for langt. I mange år har kommunen jobbet med å dreie ressursene fra kostbare og lite effektive tiltak i sene skoleår til tidlig innsats. Da er det spesielt hyggelig at vi i år får drahjelp fra regjeringen med betydelige beløp til tidlig innsats i Bærum!

For oss som er opptatt av barn og unges psykiske helse, er årets budsjettforslag grunn til å feire. Vi har i mange år gjort tøffe prioriteringer og i årets budsjett er det frigjort store summer til viktige satsninger på psykisk helse og tidlig innsats. Det er hyggelig å se at rådmannen forslår å videreføre flertallets satsning fra i fjor på psykisk helse med både mer penger og gode tiltak. For å nevne noen eksempler; flere miljølærere, videreføring av krafttak for psykisk helse, styrking av psykisk helseteam, utvidet tilbud om psykologisk førstehjelp, styrket kompetanse på spiseforstyrrelser hos lærerne, flere helsesøstre ved skolene og tidlig innsats. Det er trist at noen trenger tilbudet, men gledelig å se denne store opptrappingen.