Vi trenger flere kvinner i politikken

For et halvt år siden ble nye kommunestyrer konstituert og 9.111 kommunepolitikere startet med stor iver på en ny fireårs-periode. Men hvordan er likestillingen i det politiske kommune-Norge? Det korte svaret er at den burde vært bedre.

Av de 9.111 kommunepolitikerne i Norge var det ifølge SSB 5.410 menn og 3.701 kvinner. En kvinneandel på 40,6 prosent – eller sagt på en annen måte: Det er 46 prosent flere menn enn kvinner i lokalpolitikken. Blant landets ordførere er kvinneandelen kun 37 prosent. Og i Bærum? Av våre 51 representanter er det 30 menn og 21 kvinner – en kvinneandel på 41 prosent. Vi har dog ikke bare kvinnelig ordfører, men i tillegg en ordfører som er kåret til en av landets beste!

Hva er årsaken til den lavere kvinneandelen? En rapport fra Oslo Met (Barnefamiliers hverdagsliv 2021) viser at kvinner fremdeles gjør mesteparten av arbeidet i «det tredje skiftet». Er forklaringen at kvinner ikke finner tid til å kombinere politikk med både jobb og familieliv? La oss bryte ned statistikken fra SSB på alder for å se på nettopp dette; Blant kommunepolitikere i aldersgruppene 18 til 29 år og 30 til 39 år er kvinneandelene faktisk 50 prosent. For aldersgruppen 40-49 år er den 47 prosent, så faller den til 39 prosent i aldersgruppen 50-59 og ned til 28 prosent i aldersgruppen 60+. Det er altså ikke blant typiske småbarnsforeldre kvinneandelen er lavest. Kvinneandelen blant politikere mellom 18 og 39 år har vært stabilt god over tid, så det ser altså ut til at kvinner i større grad enn menn faller i fra når de blir eldre.

Kan en årsak til lav kvinneandel være at det er få kvinnelige listekandidater, eller at for få kvinner velges inn? SSB har statistikk på dette også; før valget i 2023 var det 53.306 listekandidater til kommunevalget, hvorav 42 prosent kvinner. Blant de mannlige listekandidatene ble 17,5 prosent valgt inn, mens andelen blant kvinnene var 16,5 prosent. Dette forklarer altså bare delvis den lave kvinneandelen.

Politisk interesse er nok heller ikke forklaringen. Ifølge SSB er kvinner og menn omtrent like interessert i kommunepolitikk.

En viktig del av forklaringen virker å være at menn i større grad enn kvinner søker seg til politikken, og at menn i større grad enn kvinner forblir der. Det siste er en utfordring vi i Bærums lokale partier må ta på alvor. Vi må finne ut hvorfor kvinner gir seg fortere enn menn, og motivere dem til å ønske gjenvalg.

I anledning 8. mars og kvinnedagen vil vi oppfordre flere av Bærums kvinner til å ta del i lokalpolitikken. Vi er sikre på at du kommer til å synes det er både givende og nyttig. Du vil få mulighet til å påvirke lokalpolitikken, møte andre likesinnede og kanskje til å prøve deg som tillitsvalgt eller folkevalgt hvis du ønsker det – og du bestemmer selv hvor mye tid du vil bruke på det. Kanskje det første skrittet er å melde deg inn i partiet du stemmer på?

Gratulerer med kvinnedagen, og hjelp gjerne en dyktig kvinne eller to med en personstemme ved neste kommunevalg.