Vi trenger nye, bedre og mer fleksible løsninger
Folks muligheter for å komme seg fram i vårt område vil i stor grad være preget av problemstillinger knyttet til trengsel og de store pendlerstrømmene inn og ut av Oslo. Det er trangt om plassen på veiene, bussene, togene, samt trikk og t-bane.
Fordi vårt område er preget av stor vekst og at stadig flere vil bo her, er det liten grunn til å tro at det blir bedre plass av seg selv.
Derfor er det et gode at flere benytter seg av hjemmekontor, sykler eller går, både fordi det er miljøvennlig, men også fordi det tar noe av trykket både fra veisystemet og kollektivtrafikken.
Akershus Høyre mener det må etableres fleksible kollektivtilbud, både når det gjelder billettyper og sonesystem slik at muligheten for å skreddersy reiser blir videreutviklet.
En slik skreddersøm vil gi bedre muligheter for å reise på tvers og mellom kommunene i vårt område, noe som det er et stigende behov for.
For å klare å få på plass et slikt tilbud, mener Høyre det viktig å komme i gang med pilotering allerede i neste fire-års perioden.
Undersøkelse viser at noe av det viktigste for å få folk til å reise kollektivt er god regularitet, hyppige avganger og at det oppleves som enkelt å reise.
I dag har Kolsåsbanen f.eks. avganger hver 15. minutt. Særlig i rushtiden oppleves det som lite tilfredsstillende.
Det å tilby reisende ståplass i 40 minutter til og fra jobb er rett og slett ikke godt for at bruk av kollektivtilbudet skal være den foretrukne reisemåten. Høyre ønsker flere avganger og da særlig i rushtiden.
Videre har vi ulike takster avhengig av hvilken kollektivløsning vi velger.
Reiser du fra Oslo til Kolsås er det forskjellig pris om du velger buss eller T-bane. Dette gjør det er unødvendig tungvint å planlegge en reise.
Akershus Høyre ønsker å erstatte dagens sonesystem med et mer fleksibelt billettsystem hvor det betales for antall reiste kilometer
Det skal være enkelt og oversiktlig å reise kollektivt. Det å skille mellom ulike transportformer på pris gjør det unødvendig komplisert.
Reiser man kollektivt, om det er tog, buss eller T-bane så bør prisen være den samme i samme område. Kollektivt er kollektivt.
Akershus Høyre vil jobbe for:
- flere avganger på Kolsåsbanen.
- opprettholdelse av trikketilbudet i Bærum
- å erstatte dagens sonesystem med et mer fleksibelt billettsystem hvor det betales for antall reiste kilometer.
- flere innfartsparkeringsplasser for biler og sykler nær stasjoner og holdeplasser i Bærum.
- å øke kollektivtilbudet på tvers i Bærum, gjerne gjennom bruk av matebusser til knutepunktene.
- flere gang- og sykkelveier, spesielt frem mot kollektivknutepunkt