Viken og Oslo må legge press på Ruter
12. februar opphevet regjeringen smitteverntiltakene, og samfunnet kan endelig vende tilbake til normalen.
En ting som imidlertid ikke kommer til å gå tilbake til normalen, er bruk av hjemmekontor. Da er det skuffende å lese i Nettavisen at Ruter enda ikke har funnet billettalternativer som passer til folks nye fleksible arbeidshverdag.
Ruter har utredet i 21 måneder for å konkludere med at de må utrede enda mer. Vi frykter at denne tregheten gjør at folk begynner å bruke bilen til jobb. Nå må Viken og Oslo komme på banen og sørge for at det konkluderes, og ikke bare utredes.
Etter to år med pandemi er det ingen tvil om at hjemmekontoret er kommet for å bli.
Ifølge en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet hadde 52 prosent mulighet for hjemmekontor i februar 2021. 66 prosent av disse oppga å jobbe hjemmefra minst én gang i uken og 33 prosent hver dag. Tilsvarende tall for 2019 var 18 og 2 prosent.
Økningen skyldes naturligvis primært tidvise påbud om hjemmekontor og smittefrykt, men rapporten viser også at nesten halvparten av de med mulighet, ønsker å jobbe hjemmefra minst to dager i uken etter pandemien.
Et månedskort koster 814 kroner. Hvis man hadde reist til kontoret hver dag, som før pandemien, blir snittprisen for en reise da 18,50 kroner. Nå ser den nye normalen ut til å være hjemmekontor minst to dager i uken, noe som betyr en snittpris på kr 31,30. Det vil si nesten samme pris som en enkeltbillett.
Jobber man hjemme tre dager i uken, blir snittprisen 45 kroner per reise – altså dyrere enn en enkeltbillett.
Det synes åpenbart at månedskortet har gått ut på dato. Viken og Oslo må som eiere av Ruter, legge press på at selskapet snarlig kommer opp med nye prismodeller. Arbeidsgivere har lagt til rette for at vi skal slippe å reise til kontoret hver dag, da kan ikke Ruter henge etter.
Viken og Oslo har i likhet med Bærum vedtatt ambisiøse klimastrategier. Ett av de viktigste tiltakene for å redusere klimagassutslippene er å få flere til å velge kollektivtransport fremfor bil. Folk er prissensitive – jo høyere prisen på kollektivtrafikk oppleves, jo flere vil velge bilen istedenfor.
I Bærum er det i tillegg en stor utfordring at Ruter har delt kommunen inn i to ulike takstsoner. Bor man i Vestre Bærum, koster månedskortet nesten 80 prosent mer enn hvis man bor i øst i kommunen.
Den nye prismodellen til Ruter må sørge for at hele Bærum er i samme kollektivsone. Ved å samle hele Bærum i én takstsone og innføre en mer fleksibel prismodell vil flere velge kollektivt – og både Oslo, Viken og Bærum er et stort skritt nærmere å nå våre klimamål.