Viktig å få fart i boligbyggingen

Vil Høyre øke eller dempe boligbyggingen i Bærum? Spørsmålet kommer fra Elisabeth Blichfeldt (styreleder Fortidsminneforeningen) og Kari Balke Øiseth (styreleder Naturvernforbundet) (Budstikka 18. januar).
Bakgrunnen er at jeg skrev i Budstikka i 2022 at boligbyggingen måtte dempes, mens budskapet i et innlegg 4. januar i år var at tempoet må økes.

Svaret er faktisk «Ja takk, begge deler». Jeg godtar at dette er vanskelig å forstå, så la meg forklare premissene for de ulike utsagnene.

I 2022 var vi opptatt av å diskutere kommuneplanens arealdel. Her kom det frem at vi i Bærum har en boligreserve på vel 20.000 boliger. Dette mener vi er nok til å innfri kravet om at Bærum skal ta sin del av befolkningsveksten i Oslo-regionen.

Dette ble skrevet som svar til dem som ønsker at vi skal bygge mer enn 20.000 boliger i perioden frem til 2042. Det er krefter som ønsker et langt høyere veksttall, og det er noen som ønsker å få gjennomslag for sine prosjekter.

Høyre står ved at Bærum må innfri regional plan og byvekstavtalen som ligger til grunn for utbygging av Fornebubanen og E18 slik vi har forpliktet oss til. Vi skal ta vår del av veksten, men ikke mer enn det. Dette var premisset for at Høyre ønsket en dempet boligvekst. Utsagnet viste ikke til et øyeblikksbilde – men til en utvikling over de kommende 20 årene.

Hvorfor be om økt tempo i boligbygging nå? Som begge innsenderne ganske sikkert har fått med seg, stoppet boligbyggingen nesten opp i 2023. Renten er høy og markedet usikkert. Dermed viste både utbyggere og boligkjøpere en stor grad av varsomhet.

Mens potensialet i arealplanene tilsier 800-1.000 nye boliger i året, har det de siste fire årene blitt bygget kun 500 nye boliger i snitt per år. Det er disse tallene vi ønsker opp. Men selv om kommunen har planer og legger til rette for utbygging – er det markedet som gjelder.

Nå ser vi positive signaler og håper markedet vil bedres i 2024 – og at utbyggerne setter fart i boligbyggingen.

Mens kritikere ofte tenker endimensjonalt, er virkeligheten svært ofte flerdimensjonal.

Slik Høyre tenker, vil vi ved å tillate høyere vekst i noen områder av kommunen gi rom for lavere vekst i andre områder. Derfor vil hovedvekten av nye boliger komme i Sandvika og på Fornebu/Lysaker, Bekkestua og Høvik. Utenfor vekstområdene vil boligbyggingen være begrenset. På den måten får vi et variert boligtilbud, og vi bevarer Bærums egenart og grønne preg.

Gjennom de fire foregående årene dreide Høyre mot en grønnere politikk. Det vil vi følge opp også i nåværende fireårsperiode. Blichfeldt og Balke Øiseth trenger ikke å være bekymret. Høyre vil bevare landbruksområder, natur og grønne lunger.

Men hvilket bilde Budstikka velger til å illustrere leserinnlegg – det kan ikke vi bestemme.