Viktig og riktig med utbyggingen av E18 og E16

I et innlegg i Budstikka 15. februar («Det vil gjøre problemet verre» har Hanne Lise Matt (Asker MDG) atter et innlegg mot utbyggingen av E18 som foreløpig er i gang frem til Strand og senere skal fortsette til Asker.
Hun fastslår bombastisk fast at dette bare vil føre til mer biltrafikk, og at byutvikling ikke er avhengig av ny E18.

Hennes svar er å ta aktive grep for å stimulere til kollektivtrafikk, sykkel og gange slik andre land med stort hell har gjort i hovedstadsregioner. Dette høres jo besnærende ut, men hvor realistisk er egentlig dette?

Kommunen hun bor i, er regnet som et «snøhull» og har strenge retningslinjer for blant annet belastning av snø på tak. Snøen i Asker faller også på veiene der, og hvor mange vil være syklister året rundt i våre områder?

Så vidt jeg vet bor det en del personer i våre to kommuner som er over 65 år, og som det kanskje ikke er så lurt at blir helårssyklister. Skulle man være uheldig, kan det bli brudd i skulder og/eller ben og et sykehusopphold.

Når det gjelder den delen av E18 som nå er under bygging frem til Strand, inngår også at det skal bygges en forbindelse fra Gjønnes som krysser E18 for å gjøre det mulig med en ny utkjøringsvei fra Fornebu/Snarøya. Dette er viktig av beredskapsgrunner. Beboere og ansatte i bedrifter har i dag bare én vei ut fra halvøya Fornebu/Snarøya hvis man må evakueres så raskt som mulig.

I Sandvika skal den nye E18 knyttes sammen med E16 der det for tiden pågår bygging av fire felts vei opp mot Sollihøgda hvor trafikken av og til stopper fullstendig opp når dårlige skodde trailere blir stående på tvers. Forbikjøring er her ikke mulig fordi det er midtsperre for å hindre frontkollisjoner, noe som er viktig.

E18 er hovedvei fra Oslo mot Stavanger, og E16 er hovedvei vestover mot Bergen. Det er viktige riksveier som også betyr mye for varetransporten. Bygging av ny E18 (Vestkorridoren) ble vedtatt av fylkestinget i Akershus allerede i 2011 og deretter vedtatt i Stortinget.

Personlig ser jeg frem til at E16 mot Hønefoss endelig blir ferdigstilt i 2026. Veibygging i Norge tar tid, særlig denne veien.