Vil Støre skrote E18 for å få makt?

Høyres landsmøte er normalt en stor begivenhet der Høyres delegater fra vårt langstrakte land møtes til Norges viktigste politiske verksted med gode debatter og sosialt samvær. Denne helgen skal hver og en av oss sitte hjemme, på Zoom. Det blir bra det også, vi gleder oss! For vi har viktige ting å kjempe for. En av de viktigste sakene Høyre har fått gjennomslag for i vårt lokale område er ny E18.

Fra venstre Kari Sofie Bjørnsen (54) fra Asker, Henrik Asheim (37) fra Bærum og Hårek Elvenes (61) fra Bærum er henholdsvis nummer 8, 3 og 6 på Høyres liste i Akershus ved høstens valg.

Det blir mindre kø og kaos, og hurra: Fornebubanen blir realisert. De første spadetakene er tatt, planleggingen for neste etappe er i gang, og innbyggerne i Asker og Bærum (og Lier og Drammen) er fornøyde – dette har de ventet på lenge. Men varsku her! MDG sier i VG på mandag at de er stolte av å love omkamp om 36 prosjekter i Nasjonal Transportplan, herunder E18 i Vestkorridoren.

Selv om Ap tar avstand fra MDG, vil vel også velgerne i Asker og Bærum tenke sitt om hvem Ap eventuelt skal styre sammen med? Vil Støre skrote vår del av E18 for å få regjeringsmakt?

Andre saker vi er opptatt av som representanter for Asker og Bærum, er det lokale næringsliv. Næringslivet trenger og fortjener gode veier. Men næringslivet trenger mye mer enn bare fysisk infrastruktur. God nettforbindelse og gode rammevilkår er også meget viktig.

Nå er rundt 200.000 nordmenn helt eller delvis arbeidsledige, og flere bedrifter sliter. Vi går til valg på å skape mer og inkludere flere. Jobbskapingen må skje i privat sektor. Derfor er det viktig med en gründerpolitikk som gjør det lettere å starte bedrifter, gjøre det offentlige til en bedre innkjøper av varer og tjenester og forbedre opsjonsbeskatningen for oppstartsbedrifter.

I vårt område, med så mange flinke og kreative mennesker, ikke minst innenfor grønn omstilling, er vi sikre på at Høyres politikk vil bidra til enda mer verdiskaping. Verdiskapingen i privat sektor er grunnstenen i finansieringen av vårt velferdssamfunn.

Også i vårt område er det mennesker som ikke har det så bra. Vi er bekymret for at noen faller utenfor, og vi må tette hullene i samfunnets sikkerhetsnett. Bare slik kan vi skape et samfunn med muligheter for alle.

Vi må huske at den største forskjellen i Norge går mellom de som har en jobb og de som ikke har det. Derfor er jobbskaping og kompetanseutvikling så viktig, slik at alle som kan og ønsker å jobbe, skal få den muligheten.

Vi heier på våre kjempeflinke lokale sosiale entreprenører og vil at Høyre skal vedta en innovasjonsreform i Navs arbeidsmarkedstiltak som sikrer at flere sosiale entreprenører får bidra gjennom innovative innkjøp, økt lokal kontroll samt flere mindre anbudsrunder. Fordi vi tror på enkeltmenneskene. Og vi tror på skaperkraften som bor i hver og en av oss.

Sammen skal vi jobbe oss ut av pandemien og krisen. Og vi skal gjøre alt som står i vår makt for at E18 ikke skal settes i spill.