Vinn-vinn for naturen og Godthaab

Selv om Venstre og gruppeleder Eirik Bøe skriver i Budstikka 23. mars at de ikke er villige til å bruke ett dekar natur til ny bebyggelse på Godthaab, så vil Høyre sloss for Godthaabs utbyggingsplaner slik kommunestyret har vedtatt.

Høyre i planutvalget var skeptiske til Godthaabs opprinnelige utbyggingsplaner i skogen sør- vest på eiendommen hvor det først var snakk om 250 boliger og beslaglegging av 12.5 dekar natur. Prosjektet ble senere flyttet inn i parken og det historiske hageanlegget på nedsiden av Godthaab-bygningen. Men her hadde fylket innsigelser og motsatte seg planene av hensyn til kulturminneverdiene. Den ikoniske Godthaab-bygningen og siktlinjene skulle ivaretas.

Byggeplanene ble på nytt omprosjektert og flyttet til et område nord for dagens Godthaab, opp mot Gamle Ringeriksvei. Her ble utbyggingen redusert i omfang – og plassert i et område som i minst mulig grad går ut over natur, og i størst mulig grad ivaretar institusjonens samfunnsnytte og bidrag til folkehelsen.

Denne planen som ble vedtatt av kommunestyret i juni 2023, omfatter 54 leiligheter for salg – i tillegg til 55 rom og 42 leiligheter for pasienter/personer med rehabiliteringsbehov. Samtidig er planen forenelig med naturvern. Naturen har vunnet ved at 14,5 dekar, dvs. halvparten av hele eiendommen som har vært avsatt til boligformål, kan tilbakeføres til natur – og vernes. Det gjenstår kun ett dekar natur som bebygges.

For Statsforvalteren var endringene ikke tilstrekkelige til å sikre naturverdiene, og innsigelsen ble opprettholdt. I meklingen mente Statsforvalter at én til to bygninger måtte tas ut av prosjektet. Boligene kunne i stedet bygges på toppen av den historiske Godthaab-bygning. Om fylket ville godtatt en slik løsning vites ikke, men politisk ville den vært uakseptabel, og teknisk er den umulig fordi den gamle bygningen ikke ville tåle påbygg i flere etasjer.

Bærums oppgave i mekling med Statsforvalter er å ivareta det politiske flertallets vilje og kommunestyrets vedtak. Når partene ikke kom til enighet, går nå saken videre til departementet.

Godthaabs beliggenhet ble avgjort for over 100 år siden. Eiendommen ligger i dag innenfor bybåndet ved Gamle Ringeriksvei som er en hovedtrafikkåre mellom øst og vest i kommunen. Her er det god kollektivdekning med bussforbindelse hvert tiende minutt.

Godthaab er en snart 100 års tradisjonsrik ideell helse- og rehabiliteringsinstitusjon med ca 60 ansatte som behandler 1000 pasienter i året. De trenger å utvikle og modernisere institusjonen for å møte fremtiden. Det er et større perspektiv enn ren arealpolitikk. Den historiske bygningen er et viktig kulturminne – og den beste formen for vern er gjennom bruk.

Vi politikere har et ansvar for å avveie naturhensyn mot andre viktige samfunnsinteresser.

Når Venstre og Eirik Bøe ikke er villig til å se Godthaab-saken i et bredere perspektiv, men ensidig fokuserer på natur, må vi forstå det slik at Venstre ikke bryr seg verken om kulturminner, næringsvirksomhet eller arbeidsplasser i Bærum.