Vis din motstand mot «monstermaster»

Møt opp på folkemøte og vis din motstand mot «monstermaster» gjennom Bærum. Merk deg tidspunktet: Torsdag 15. september kl. 18.00 blir det folkemøte om «monstermast-saken» på Thon Hotel Oslofjord i Sandvika. Det er viktig at du møter opp her. Dette er vår siste mulighet til å vise Olje- og energidepartementet, NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) og Statnett at vi ikke ønsker 38 meter høye monstermaster gjennom hele Bærum.

«Monstermast»-saken skal avgjøres av Olje- og energidepartementet, og beslutningen er trolig ikke langt unna. På folkemøtet vil departementet og Statnett orientere om saken og prosessen, og det blir innlegg fra flere berørte.

I denne saken har hele Bærum stått samlet. Innbyggerne, politikere fra samtlige politiske partier, administrasjonen og lokalpressen har alle sagt klart nei til å ødelegge kommunen vår med 38 meter høye monstermaster.

Klokketårnet på rådhuset i Sandvika er med sine 31 meter Bærums høyeste bygg i dag. De nye høyspentmastene vil være 7 meter høyere enn dette, og det skal bygges hele 40 av dem.

Mastene vil rage høyt over både vegetasjon og bygninger og vil være synlige fra hele kommunen. Dette er et brutalt miljøinngrep.

Monstermastene vil bli stående i minst 90 år. Det vil si at tre generasjoner må bo, leve og leke under disse høyspentmastene.

Da dagens master ble bygget, var det meste av traseen landbruks- og grøntområder, mens store deler av området nå har utviklet seg til å bli et av Norges mest tettbebygde boligstrøk.

Dette har vært en naturlig utvikling for en hovedstadsregion med stort press på boligområder. Det finnes ingen andre så tettbygde områder i Norge som har slike høyspentmaster ragende over hustakene – hvorfor skal Bærum være det eneste?

Dersom høyspentlinjen legges i bakken, frigjøres verdifullt areal. Dette arealet kan vi bruke til sårt trengte barnehager, skoler, sykehus, friområder og boliger.

Statnett mener selv at det teknisk sett er en like god løsning å legge kablene i bakken, men hevder at merkostnaden på 1 milliard kroner er for høy. Statnett sier i tillegg at de kan ikke utelukke at kabling har en positiv samfunnsøkonomisk verdi.

Bærum kommune stiller i sitt høringssvar spørsmål til kvaliteten på Statnett sine samfunnsøkonomiske analyser (eller mangelen på sådan). Kommunen viser til at selv med enkle og konservative beregninger kan man sitte igjen med over 1 milliard kroner i samfunnsøkonomisk gevinst hvis kablene legges i bakken.

Vi forventer nå at departementet lytter til innbyggernes og kommunens protester. Vi forventer at Olje- og energidepartementet ser hvilket overgrep slike monstermaster vil være mot innbyggerne og hvor store begrensninger det vil legge for fremtidig samfunnsutvikling i Bærum kommune.

Departementet må nå sørge for en grundig behandling av saken og samfunnsøkonomiske analyser av høy kvalitet.

Vi har store forventninger. Kabler i bakken mener vi er den samfunnsøkonomisk beste løsningen, i tillegg til at det er den beste løsningen for våre innbyggere og miljøet. Det er en vinn, vinn for alle.

Vi sees torsdag 15. september klokken 18.00 på Thon Hotel Oslofjord i Sandvika!